Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Jak číst značení pneumatik?

Publikováno: 08.01.2024

Co znamenají všechna ta čísla a písmena na boční straně pneumatiky? Ze základních parametrů najdeme na pneumatice vždy její šířku a výšku, vnitřní průměr, hmotnostní a rychlostní index. Z dalších čísel, na která řidiči často hledí, se velké pozornosti těší tzv. DOT kód, z něhož lze odvodit stáří pneumatiky. Správným výběrem pneumatik velmi ovlivníte svoji bezpečnost. Čtěte dále a dozvíte se, jak se vyznat ve značení pneumatik.

Značení pneumatik

Co nám o sobě pneumatika říká?

Pojďme se na boční stranu pneumatiky podrobněji podívat. Značení si rozvedeme na příkladu:

205/55 R16 91 H tl XL RFT MO MFS

Příklad:

  • 205 - šířka pneumatiky,
  • 55 - boční profil pneumatiky,
  • R - radiální konstrukci pneumatiky,
  • 16 - průměr pneumatiky,
  • 91 - nosnostní index, což znamená že jedna pneumatika unese 615 kilogramů,
  • H - rychlostní index (210km/h),
  • tl - tubeless a označuje bezdušové pneumatiky,
  • XL - označují pneumatiky, které mají zesílenou konstrukci a disponují tak zvýšenou nosností (XL = extra zátěž),
  • RFT - označují dojezdové pneumatiky,
  • MO - homologace pneumatiky (MO = Mercedes Benz),
  • MFS - ochranný lem ráfku (maximální ochrana).

SPOČÍTEJTE Si POVINNÉ RUČENÍ

Šířka, profil a průměr pneu

Šířka, profil a průměr patří mezi nejdůležitější vlastnosti pneumatiky.

  • Šírka pneumatiky se udává v milimetrech. Šířka z našeho příkladu je uvedená jako 205, což znamená, že má pneumatika šířku 20,5 cm.
  • Boční profil označuje velikost bočnice a udává se v procentech. Říká nám, jak je pneumatika vysoká od disku kola po jeho okraj. V našem příkladu je to číslo 55. To znamená 55 % z šířky 20,5 cm.
  • Průměr pneumatiky značí celkový vnitřní průměr pneumatiky v palcích (1″ = 2,54 cm). Z uvedeného příkladu jde o číslo 16, což znamená, že bude pasovat na ráfek o průměru 16 palců. R před číslem 16 značí radiální konstrukci pneumatiky, která se oproti diagonální vyznačuje lepšími jízdními vlastnostmi, avšak vyšší cenou.

Nostnostní a rychlostní index pneumatiky

Nosnostní (případně i hmotnostní) index určuje maximální možnou zátěž na jednu pneumatiku. Minimální hodnotu pro váš vůz najdete v technickém průkaze. Obout na vozidlo pneumatiky s nižším než výrobcem předepsaným indexem je nebezpečné a navíc neprojdete STK. Vyšší index problém není.

Z uvedeného příkladu má pneumatika nosnostní index 91, což znamená že jedna pneumatika unese 615 kilogramů.

Podrobnou tabulku se všemi nostnostními indexy naleznete na některých webech, např. na rajpneu.cz.

Rychlostní index udává, do jaké maximální rychlosti je bezpečné pneumatiky používat. Řidič by rozhodně neměl maximální rychlost překračovat, neboť hrozí snížení stability vozu, prodlužuje se brzdná dráha a také hrozí prasknutí pneumatiky. U našeho příkladu je označený písmenem H, což odpovídá rychlosti do 210 km/h. Výrobce tak zaručuje, že pneumatika prošla testy a zkouškami, které zaručují její bezpečný provoz do této maximální rychlosti.

Rychlostním indexem jsme se podrobněji zabývali v předchozím článku.

Tabulka nejběžnějších rychlostních indexů

Označení Rychlost
N 140 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
Y 300 km/h

Dodržení správných indexů je klíčové nejen pro vaši bezpečnost, ale i pro jistotu plnění od pojišťovny v případě nehody.

Bezdušová konstrukce

  • Písmeno ,,tl" (tubeless) znamená tubeless a označuje bezdušové pneumatiky.
  • Označení ,,tt", tedy tubetype, což znamená, že jde o dušový typ, který se používá u motocyklů.

Zesílená pneumatika

  • Písmena XL (Extra Load = extra zátěž) označují pneumatiky, které mají zesílenou konstrukci a disponují tak zvýšenou nosností.
  • Stejný význam má označení RF (Reinforced = zesílené). S tímto označením se setkáte především u pickupů nebo menších užitkových vozidel, které jsou účelně vyrobené pro větší zátěž.

Dojezdová pneumatika

Písmena RFT označují dojezdové pneumatiky - Run-flat. Takovéto pneumatiky mají zesílené bočnice, a to do takové míry, že při ztrátě tlaku v pneumatice udrží váhu vozu. Při defektu nebo náhlé ztrátě tlaku můžete s dojezdovými pneumatikami jet při rychlosti maximálně 80 km/h až do vzdálenosti 80 km.

Máme pro vás tipy, jak na výmoly a pojištění pneumatik.

SPOČÍTEJTE Si POVINNÉ RUČENÍ

Homologace pneumatiky

Homologace pneumatiky značí, pro jakého výrobce automobilů byla pneumatika vyrobená. U našeho příkladu je pneumatika označená písmeny MO, což znamená, že jde o homologaci pro Mercedes-Benz (MO - Mercedes Original). Těmito pneumatikami osazuje výrobce svoje vozidla přímo ve výrobě. Homologované pneumatiky je ale možné používat i na vozech jiných značek.

Ochranný lem ráfku

Ochranný lem ráfku zkráceně ochrana ráfku může mít vícero označení podle výrobce pneumatiky. V tomto příkladu se jedná o zkratku MFS (Maximum Flange Shield - maximální chránění ráfku).

Přečtěte si, jak opravit píchlou pneumatiku.

Rozdíly ve značení letních, zimních a celoročních pneumatik

Značení letních pneumatik

Letní pneumatiky se nijak specificky neoznačují, poznáte je především podle vzorku.

Značení zimních pneumatik

Zimní pneumatiky mají kvůli legislativě přesně dané, jak musí být označené, aby se odlišily od těch letních. Nejčastěji na nich tak najdete písmena M+S nebo 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), které poznáte podle vločky v obrysu hory.

Značení celoročních pneumatik

Značení celoroční pneumatiky je podobné jako u zimních pneumatik. Musí na nich zkrátka být uvedené, že je možné na nich jezdit i v zimě. Tedy opět M+S nebo 3PMSF. 

Co je DOT kód a kde ho najdu?

DOT se poslední dobou těší velké pozornosti. Řada řidičů mu ale možná věnuje větší pozornost, než jakou si zaslouží. Z kódu DOT můžete snadno vyčíst stáří pneumatiky, jde totiž o týden a rok výroby. První dvě čísla označují týden a druhá dvě rok výroby.

Pokud najdete na pneumatice DOT kód 3623, dozvíte se, že pneumatika byla vyrobená ve 36. týdnu roku 2023. 36. týden byl podle kalendáře od 31. srpna do 6. září 2023.

Pokud je pneumatika dobře uskladněná a není vystavená vlhkosti, přílišnému teplu a světlu, je jako nová i po čtyřech až pěti letech. Nicméně hraniční doba použitelnosti je až 2krát vyšší.

Povinné ručení

Máte pocit, že zbytečně přeplácíte na povinném ručení? Podívejte se na srovnání povinného ručení na Top-Pojištění.cz. Možná zjistíte, že u jiné pojišťovny získáte víc a za méně peněz. Kalkulačka povinného ručení vám ukáže, jaké jsou možnosti, a naši specialisté vám se sjednáním rádi pomohou.

Srovnáno i sjednáno budete mít během pár minut, online a z pohodlí domova.

kalkulačka POVINNÉho RUČENÍ

Havarijní pojištění

Stejné je to i s havarijním pojištěním. Majitelé starších aut ho často nemají, protože si myslí, že už se jim nevyplatí. To je samozřejmě na zvážení, protože kryje i ty škody, které si řidič způsobí sám. Záleží tedy na vás, jak jezdíte a jak moc vám vadí například škrábance a promáčkliny. U nových aut není nad čím přemýšlet a měli byste si ho sjednat rovnou s povinným ručením.

Na Top-Pojištění.cz vám pomůžeme i se sjednáním havarijního pojištění, případně vám poradíme, jak na něm můžete ušetřit.

SPOČÍTEJTE Si HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ