Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Jak opravit píchlou pneumatiku?

Publikováno: 20.11.2022

S defektem pneumatiky se snadno může potkat každý řidič - stačí ostrý kámen, díra, hřebík nebo šroub na cestě. Proto je dobré vědět, co v takové situaci dělat. Nejsnadnější je samozřejmě výměna kola, ale existuje i několik způsobů, které vám pomohou v případech, kdy rezervu zrovna nemáte po ruce. Základem je totiž kvalitní pojištění vozidla

Přichází čas na letní obutí

Defekt pneumatiky

Defekt znamená, že je pneumatika nějakým způsobem poškozená, ať už jde o příliš nízký tlak, nebo jakékoliv narušení povrchu. Je pak na vás, jak situaci vyhodnotíte, jestli zkusíte pneumatiku dofoukat (na nejbližší čerpací stanici nebo pokud máte vlastní kompresor v autě), abyste mohli dojet do servisu, nebo ji rovnou vyměníte za rezervní. Vše můžete udělat sami, ale stejně tak lze využít asistenční služby.

Podíváme se podrobněji na to, jak se s takovým defektem vypořádat, ale také co udělat, aby k defektu vůbec nemuselo dojít.

Jak předcházet defektu pneumatiky?

Abyste nešli defektu kola přímo naproti, je dobré zkontrolovat tlak v pneumatikách a hloubku dezénu. A pokud je to možné, nejezděte s běžnými pneumatikami po off-road cestách ani po krajnici. Pozor si dávejte také při parkování - na obrubníky či vyvýšené konstrukce, které by mohly pneumatiky poškodit.

Pro všechny případy vám doporučujeme mít kvalitní asistenční služby v rámci pojištění vozidla nebo si můžete sjednat autoasistenci k cestovnímu připojištění.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Nejrizikovější období

Nejvíc defektů se stává hlavně v letním období, kdy lidé jezdí na výlety či dovolené, a zároveň na spoustě silnic probíhají stavební práce. Ty s sebou nesou vysoké riziko poškození pneumatik díky zbytkům stavebního materiálu (např. štěrku). Při plánování vaší trasy je tedy dobré vyhýbat se opravovaným úsekům a také minimalizovat jízdu po nezpevněných komunikacích.

Píchlá pneumatika - co dělat?

Rezerva

Nejpracnějším, ale také nejspolehlivějším řešením píchlé pneumatiky je její výměna za rezervu. Ta vám sice v autě zabere více místa, ale pomůže vám u všech defektů, i těch větších, které jinými způsoby opravit nezvládnete.

K výměně kola potřebujete:

  • zvedák (tzv. hever),
  • pákový klíč (na uvolnění a utažení šroubů),
  • nástavce na bezpečnostní šrouby a matice (pokud je jich potřeba),
  • výstražný trojúhelník (pro dostatečné označení místa),
  • reflexní vestu (v případě, že měníte kolo na vozovce),
  • pracovní rukavice (nejen proti špíně, ale hodí se vám i do sněhu).

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Vzduchový kompresor

Jestli se jedná o malé poškození, můžete pneumatiku dohustit kompresorem. Chvíli počkejte, a pokud dále nedochází k úniku vzduchu, můžete se dopravit na kratší vzdálenost do nejbližšího servisu.

Opravná sada na opravu pneumatik

Jedná se o účinnější, ale také trochu náročnější způsob opravy, pro který je potřeba určitá zručnost.

Opravná sada obsahuje:

  • průtažník (nástroj, kterým zvětšíte otvor poškození),
  • speciální držák s knotem (těsnicí hmota),
  • vulkanizační roztok (ulehčuje práci s průtažníkem díky zvlhčení materiálu).

Postup s opravnou sadou pneumatik:

  1. Sundejte kolo z auta a odstraňte předmět, který způsobil poškození.
  2. Pokud je součástí sady - použijte vulkanizační roztok.
  3. Do otvoru zasuňte průtažník a pohybujte jím nahoru a dolů tak dlouho, dokud nezačne otvorem procházet lehce a snadno.
  4. Zaveďte do otvoru držák s těsnicí hmotou.
  5. Vyndejte držák, přičemž těsnicí hmota zůstane uvnitř.
  6. Po jejím zaschnutí odstraňte vyčnívající konce.
  7. Dohustěte pneumatiku.

Lepicí sada

Obvykle se jedná o sprej v tubě (pořizovací cena v řádech stokorun), kterou po protřepání připevníte na ventilek pneumatiky a obsah do ní napustíte. Pro opravení tedy kolo nemusíte z auta sundávat, pouze stačí, aby byl defekt natočen směrem dolů, lepidlo na něj nateklo a zalepilo jej. Pamatujte ovšem na to, že s lepicí sadou si vystačíte pouze na defekty s průměrem do cca 6 mm.

Jedná se také o provizorní řešení, se kterým můžete ujet maximálně 200 km při omezené rychlosti 80 km/hod. Takže i v tomto případě musíte zamířit do servisu. A počítejte také s tím, že si možná připlatíte za odstranění lepidla z vnitřní strany pneumatiky.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Asistenční služba při defektu pneu

Pokud nejsou opravy pneumatik vaší silnou stránkou anebo je defekt příliš velký, můžete využít asistenční služby. Jedná se předplacenou službu, která vám poskytne pomoc v rámci pojištění vozu. Nemusíte se přitom vůbec stydět, že asistenci v případě defektu zavoláte. Ne každý má s výměnou kola zkušenosti, navíc se může defekt stát v místech nebo v počasí, kdy vám může hrozit nebezpečí.

Asistenční služba se vztahuje na:

  • opravu vozidla,
  • příjezd asistenčního vozu,
  • odtah vozidla,
  • uschování vozidla, pokud není možná jeho oprava,
  • přenocování v ubytovacím zařízení,
  • poskytnutí náhradního vozidla apod.

Vše se ovšem odvíjí od nastavení maximálních limitů plnění a typu asistenční služby.

Pokud tedy jedete na dovolenou do zahraničí vlastním vozem, určitě vám její sjednání doporučujeme, protože vám může ušetřit opravdu spoustu starostí.