Co je rychlostní index pneumatik
Publikováno: 20.12.2023
Rychlostní index patří mezi klíčové charakteristiky pneumatiky. Jde o kód složený z čísel a písmen, který udává maximální rychlost, na kterou je pneumatika konstruovaná. Tento kód hraje důležitou roli při výběru pneumatik, protože udává, do jaké maximální rychlosti je bezpečné pneumatiky používat. Čtěte dále a dozvíte se o rychlostním indexu více.
Řidič by rozhodně neměl maximální rychlost překračovat, neboť hrozí snížení stability vozu, prodlužuje se brzdná dráha a také hrozí prasknutí pneumatiky.
Kde je vyznačený rychlostní index?
Rychlostní index je vyznačený na boční straně každé pneumatiky. Kód se skládá z jednoho nebo dvou písmen.
Stačí, když se podíváte na bočnici pneumatiky, nachází se na ní spousta údajů, vás ale v tuto chvíli zajímá kombinace, která vyznačuje rozměry například 195/65 R15 95H. V tomto případě je rychlostní index H - to odpovídá rychlosti do 210 km/h. Výrobce tak zaručuje, že pneumatika prošla testy a zkouškami, které zaručují její bezpečný provoz do této maximální rychlosti.
Číslo, které je před písmenem vyznačující rychlostní index, je index hmotnostní. Ten určuje maximální zátěž na jednu pneumatiku.
Podle čeho pneumatiky vybírat?
Je to jednoduché. Rozměry pneumatik a jejich rychlostní a hmotnostní index určuje výrobce vozidla. Tyto informace najdete na druhé straně velkého technického průkazu od řádku 20.
Rychlostní index u zimních pneu
U zimních pneumatik existuje výjimka, kdy je možné používat rychlostní index nižší než ten, který je uvedený v technickém průkazu od vozidla.
Pneumatiky s nižším indexem můžete použít, pokud:
- se jedná pouze o zimní pneumatiky, případně celoroční,
- je vyznačená maximální rychlost daná indexem formou samolepky v zorném poli řidiče,
- řidič nepřekročí tuto rychlost.
- je možné si namísto samolepky nastavit upozornění na maximální rychlost přímo v palubním počítači.
Nálepka rychlostní index. Jak vypadá?
V případě použití zimních pneumatik s nižší kategorií rychlostního indexu, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutné na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky.
Ta musí být v zorném poli řidiče. Na samolepce musí být jasně vyznačená nejvyšší přípustná rychlost vozidla s obutými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročená.
Povinnost nalepit do vozidla tuto samolepku je pouze na provozovateli vozidla, který se rozhodne pneumatiky s nižší kategorií rychlosti na vozidlo obout.
Detailnější informace včetně její možné podoby najdete na stránkách Autoklubu České republiky.
Rychlostní index u letních pneu
Na rozdíl od zimních, u letních pneumatik neexistuje žádná výjimka. Je nezbytné řídit se údaji, které jsou uvedené ve velkém technickém průkazu.
Tabulka nejběžnějších rychlostních indexů 2024
Označení | Rychlost |
---|---|
N | 140 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
Y | 300 km/h |
Rychlostní index a STK 2024
Pokud tyto podmínky nesplníte, a přesto použijete nevyhovující pneumatiky, hrozí vám riziko. Pokud vás zastaví policie při běžné silniční kontrole, s největší pravděpodobností vám pneumatiky kontrolovat nebude.
Opak ale nastane ve chvíli, kdy způsobíte dopravní nehodu, která vznikne vlivem poškozené pneumatiky. V tom případě nese řidič plnou odpovědnost a od pojišťovny se plnění nedočká.
Kde se ale údaje na pneumatikách oproti údajům ve velkém technickém průkaze kontrolují, jsou stanice technické kontroly (STK). Pokud se údaje nebudou shodovat, dají vám ,,technickou" na měsíc a během té doby si budete muset obstarat vyhovující pneumatiky.
Máme pro vás komplexní návod, jak číst značení pneumatik.
Povinné ručení
Máte pocit, že zbytečně přeplácíte na povinném ručení? Podívejte se na srovnání povinného ručení na Top-Pojištění.cz. Možná zjistíte, že u jiné pojišťovny získáte víc a za méně peněz. Kalkulačka povinného ručení vám ukáže, jaké jsou možnosti, a naši specialisté vám se sjednáním rádi pomohou.
Havarijní pojištění
Stejné je to i s havarijním pojištěním. Majitelé starších aut ho často nemají, protože si myslí, že už se jim nevyplatí. To je samozřejmě na zvážení, protože kryje i ty škody, které si řidič způsobí sám. Záleží tedy na vás, jak jezdíte a jak moc vám vadí například škrábance a promáčkliny. U nových aut není nad čím přemýšlet a měli byste si ho sjednat rovnou s povinným ručením.
Na Top-Pojištění.cz vám pomůžeme i se sjednáním havarijního pojištění a případně vám poradíme, jak na něm můžete ušetřit.