Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Novinky na silnicích 2024

Publikováno: 14.12.2023

Od ledna 2024 začíná platit novela zákona o pozemních komunikacích, stejně jako novela zákona o povinném ručení. Řidiče proto čeká hodně změn. Než po Silvestru poprvé vyjedete na silnice, měli byste dobře vědět, co se mění v povinném ručení i jinde, ať se nedostanete do nepříjemného střetu s policií.

Povinné ručení

Máme pro vás novinky na silnicích od roku 2025.

Většina typů dálničních známek zdraží

Síť dálnic je v Česku hodně využívaná, ale jezdit se po nich nedá zadarmo. Existuje několik skupin řidičů a provozovatelů vozidel, kteří jsou od dálničních poplatků osvobozeni (například majitelé SPZ začínající písmeny EL, motorkáři a další), ale my ostatní musíme platit. Na výběr je přitom:

  • roční dálniční známka,
  • 30denní (měsíční) dálniční známka,
  • 10denní dálniční známka,
  • jednodenní dálniční známka (od 1. března 2024).

Od 1. března 2024 ale dojde k několika změnám:

  1. Roční dálniční známka podraží z 1 500 korun na 2 300 korun.
  2. Měsíční dálniční známka zlevní o 10 Kč, 10denní dálniční známka zlevní o 40 Kč.
  3. Bude zavedena Eko cena (25 % z ceny vybraného typu známky) pro vozidla Plug-in hybrid, která mají hodnotu CO2 do 50 g/km.
  4. Bude zavedena Eko cena (50 % z ceny vybraného typu známky) pro vozy na zemní plyn nebo biometan.
  5. Všechny dálniční známky si od 1. ledna 2024 můžete koupit s předstihem 30 dní.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Dálniční známky - nové ceny 2024

Druh paliva 365 dní 30 dní 10 dní 1 den
Běžné palivo 2 300 Kč 430 Kč 270 Kč 200 Kč
Biometan, zemní plyn 1 150 Kč 210 Kč 130 Kč 100 Kč

Plug-in hybrid

570 Kč 100 Kč 60 Kč 50 Kč
Elektromobily 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč

Zdroj: portál Ministerstva dopravy ČR

Pokud chcete ušetřit, musíte si novou dálniční známku koupit do 29. února 2024. Od 1. března už všechny typy zdraží. Výhodné přitom je, že elektronická dálniční známka nemusí začít platit ve chvíli její koupě - můžete si její platnost nastavit i od vybraného budoucího data, přičemž nejzazší termín je 3 měsíce od nákupu.

Změna rychlostních limitů

Novela zákona o pozemních komunikacích mění i některé rychlostní limity. Což je pro řidiče velmi důležité vědět.

Dálnice - rychlost

Změna se od 1. ledna 2024 dotkne nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích. V současnosti platí, že na dálnici smíte jet nanejvýš 130 kilometrů za hodinu. Řada motoristů to ale nedodržuje, za což jim hrozí poměrně vysoké pokuty:

  • Překročení rychlosti mimo obec do 30 km/h je trestáno pokutou 1 000 korun a 2 body.
  • Překročení rychlosti mimo obec o 30 až 49 km/h je trestáno pokutou 2 500 korun a 3 body.
  • Překročení rychlosti mimo obec o více než 50 km/h je trestáno až ve správním řízení pokutou 10 000 korun, zákazem řízení na 6 až 12 měsíců a 5 body.

Leckteří řidiči přitom po dálnici jedou třeba i 160 km/h a příliš to neřeší. Tyto ,,rychlíky" proto potěší změna, která už prošla přes Poslaneckou sněmovnu ČR i přes Senát ČR. Nově se v určitých úsecích nejvyšší povolená rychlost na dálnicích zvýší na 150 km/h.

Aktuálně jde pouze o 3 úseky za všech českých dálnic, celkem je to několik desítek kilometrů. S postupující modernizací dálnic a dostavbou nových úseků je ale pravděpodobné, že takových míst bude do budoucna přibývat.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Změna pro řidiče od 17 let

Další změna, jíž od 1. ledna 2024 přináší novela zákona o pozemních komunikacích, se týká mladých řidičů, kteří ještě nedosáhli plnoletosti. I ti totiž už mohou řídit, například slabou motorku, moped nebo skútr, potažmo slabou čtyřkolku. Nebo elektrokoloběžku.

V současnosti platí, že řidičský průkaz skupiny B na osobní automobil si můžete začít zařizovat už před dovršením 18 let. Do autoškoly nastoupíte dříve a v den 18. narozenin můžete už skládat zkoušku v autoškole.

Nově bude platit, že auto budou moci řídit mladí lidé už od 17 let, ovšem pod dohledem zkušeného řidiče, takzvaného mentora. Takový člověk musí nejen sedět vedle nich a hlídat je a radit jim, ale musí splnit i několik zákonných povinností. Musí:

  • být zapsán ve speciálním registru řidičů jakožto mentor,
  • musí mít vlastní řidičský průkaz skupiny B,
  • řidičský průkaz skupiny B musí vlastnit nejméně 5 let,
  • v posledních 5 letech nesmí přijít o právo řídit,
  • musí mít v bodovém systému plný počet bodů,
  • při jízdě nesmí být pod vlivem alkoholu ani omamných látek,
  • při policejní kontrole se musí policistům prokázat svým řidičským průkazem.

Mladí řidiči od 17 let nemusejí mít pouze jednoho mentora. Mohou se k nim zapsat až 4 lidé. Všichni ale musejí splňovat výše popsané podmínky.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Změna pro seniory

Podobně jako se mění podmínky pro řízení u nejmladších motoristů, dochází ke změně i pro ty nejstarší. Novela zákona o pozemních komunikacích nově určuje, že řidič starší 65 let nemůže od policie dostat trest ve formě zákazu řízení, pokud není schopen prokázat se platným posudkem od lékaře, že je schopen řídit. Dnes to tak funguje.

Od roku 2024 platí, že policie okamžitý zákaz řízení neudělí, ale daný řidič se v nejkratší možné době musí objednat na prohlídku ke svému lékaři, který mu následně posudek vystaví. Pokud to řidič neudělá a posudek nepředloží příslušnému úřadu, bude mu zakázáno řídit. Případně úřad může přikázat, aby u tohoto řidiče byla přezkoumána jeho zdravotní způsobilost.

Změna bodového systému

Další změna na silnicích se dotkne úplně všech motoristů. Dochází totiž k úpravě bodového systému.

Jak asi víte, bodový systém dává každému řidiči celkem 12 bodů, přičemž za různé prohřešky o ně můžete postupně přicházet. Pokud nemáte žádný bod, nesmíte řídit. Ale ztracené body se vám zase každý rok po částech vracejí, takže můžete záhy dosáhnout opět plného počtu.

Nicméně, bodový systém je poměrně složitý. Málokdo tuší, o kolik bodů může za jaký typ prohřešku přijít. Detailně se o tom můžete dočíst v § 123e zákona o silničním provozu.

Novela zákona přináší změnu v tom, že bodový systém se zjednodušuje. Nově budete moci za různé přestupky přijít pouze o:

  • 2 body,
  • 4 body,
  • 6 bodů.

Jiné varianty nebudou.

Pro řidiče je to jednodušší v tom, že si dobře mohou zapamatovat typ svého přestupku a vědí, kolikrát se ho ještě mohou dopustit, než přijdou o všechny body. U nejvážnějších přestupků za 6 bodů to tedy bude pravidlo ,,dvakrát a dost", u 4bodových zase ,,třikrát a dost".

Mění se také to, které přestupky budou trestány přísněji. Přiřadí se k nim například trest za blokování průjezdu tramvají, respektive blokování veřejné dopravy, za který nově přijdete nejen o body, ale dostanete pokutu až 10 000 korun ve správním řízení (a 2 500 až 3 500 korun na místě).

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Snížení výhod pro elektromobily

Novinky v zákoně se nepříjemně dotknou i majitelů elektromobilů. Ty jsou dosud více podporované státem a jejich majitelé mají oproti řidičům aut se spalovacími motory různé výhody - například neplatí dálniční známku.

Tato výhoda elektromobilům zůstane - i po zvýšení ceny dálničních známek po 1. březnu 2024 budou majitelé elektromobilů jezdit po dálnicích zadarmo. Ale o výhody jejich majitelé přijdou v některých městech, zejména pak v Praze.

Pražský magistrát totiž rozhodl, že elektromobily už nebudou mít parkování zdarma a kdekoliv. Zdarma může elektromobil parkovat pouze u nabíjecí stanice. Pokud bude parkovat elektromobil jinde, respektive v placené zóně, bude za to muset jeho řidič platit stejně jako ostatní motoristé.

Změny v Praze

V Praze dojde od začátku roku 2024 ale i k dalším změnám.

Parkování v Praze

Komunální politici například navrhli zrušení přenosných parkovacích povolení, která byla často zneužívána.

Další pražskou novinkou má být zavedení permanentky do fialových parkovacích zón, a to úplně pro celé město. Což je pro řidiče výhodnější, protože se jim tím rozšíří možnosti parkování. Poplatky se ale pro jednotlivé skupiny řidičů mají lišit a například elektromobily mají být i zde zvýhodněné.

Tyto změny ale nezačnou ,,natvrdo" platit hned 1. ledna - po schválení, o kterém se jednalo v listopadu 2023, platí půlroční lhůta, kdy budou změny postupně zaváděny.

Mýtné v Praze

Druhou hodně diskutovanou změnou, která se dotkne nejen Pražanů, ale i všech, kteří do Prahy jezdí (ať už za prací, studiem, nákupy, nebo jen na výlet), je možné zavedení mýtného v Praze. Mýtné v Praze se probírá už několik let a má řadu příznivců i odpůrců. V mnoha evropských metropolích už mýtné zavedené mají, a tak nejde o žádný český výmysl.

O co přesně půjde? Mýtné v Praze v roce 2024 se nechystá. Ale přesto pražští politici odsouhlasili zavedení poplatků za průjezd určitými částmi Prahy. A týkat se to má výhradně lokalit v centru Prahy. Respektive několika ulic:

  • Divadelní
  • Křižovnická
  • Smetanovo nábřeží
  • Újezd
  • Karmelitská

Jednorázový poplatek za průjezd těmito úseky bude 200 korun. Pokud pojedete jinudy, nic platit nebudete.

Otázka mýtného v Praze je ale pořád ještě ve hře a politici o ní stále diskutují. V budoucnu se ho tak možná dočkáme. Stejně jako se hodně mluví o výrazném snížení rychlostních limitů, které by se také mělo týkat především centra Prahy.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Zelená karta - nebude zelená

Nakonec se podívejme ještě na změny v povinném ručení. I ty se totiž od roku 2024 (a některé už od 23. prosince 2023) dotknou všech motoristů. A nejen jich, ale i majitelů malých strojů s elektromotorem, které dosud byly zproštěny všech povinností.

Velkou změnou je ta, která se týká zelené karty. Ta nebude zelená. Ani bílá, jak to řada řidičů má i dnes, protože si ji jednoduše vytisknou černobíle. Jak tomu rozumět?

V současnosti máte povinnost mít sjednané povinné ručení. Bez něj nesmíte vyjet na silnice. A důkazem o tom, že máte povinné ručení, je právě zelená karta, jíž při silniční kontrole předkládáte spolu s dalšími doklady policejní hlídce. Neboli - zelenou kartu musíte mít u sebe, případně ve vozidle. Od roku 2021 ji ale můžete předložit i v elektronické podobě, například ofocenou v mobilu.

Zelená karta v roce 2024 ale už nebude vůbec policií při kontrole vyžadována. Nemusíte ji mít ani v autě, ani v kapse, ani v mobilu. Zelená karta se přesouvá na internet, do speciální evidence, v níž si vás policisté vylustrují a zjistí, jestli máte pojištění vozidla.

Pokud ale pojedete autem do zahraničí, na zelenou kartu nezapomínejte. A pro jistotu si vezměte jak její originál, tak i duplikát. Prokázat se povinným ručením v zahraničí je totiž důležité, abyste se tam nedostali do zbytečných problémů. Na tom se od roku 2024 nic nemění.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Změny v povinném ručení 2024

A jaké další změny se odehrají v povinném ručení v roce 2024?

Navýšení limitů

Kromě digitalizace zelené karty půjde především o změnu limitů povinného ručení. Mnoho řidičů má totiž ve smlouvě nastaveny nejnižší limity (tedy 35 milionů korun na škodu na majetku a 35 milionů na škodu na zdraví), což ale při nehodách často už nepostačuje. Od roku 2024 se tak navyšuje nejnižší limit povinného ručení na 50 milionů a 50 milionů.

Pokud máte starou smlouvu, dojde u vás k navýšení limitů automaticky, za což si pravděpodobně také připlatíte na povinném ručení.

Pojištění pro další vozidla

Druhou velkou změnou týkající se povinného ručení bude povinnost sjednat si pojištění i na vozidla poháněná elektromotorem. Elektrokola mají výjimku, protože u nich jste hlavním zdrojem pohybu vy, nikoliv motor. Ale jinak se tato povinnost bude vztahovat na všechna vozidla, která dosahují konstrukční rychlosti nejméně 25 km/h (případně 14 km/h, pokud váží více než 25 kg). Nově si tedy musíte sjednat povinné ručení na:

  • elektrokoloběžku,
  • segway,
  • sněžný skútr,
  • golfový vozík,
  • zahradní traktůrek (pokud s ním vyjíždíte i na vozovku).

Změna pojištěného

Třetí velkou změnou týkající se povinného ručení je změna pojištěného neboli člověka, který si ho musí podle zákona sjednat. Platilo, že povinné ručení sjednává majitel vozidla. A pak bylo úplně jedno, kdo s ním jezdí. Od roku 2024 se ale toto pravidlo mění, takže povinné ručení musí mít sjednané provozovatel vozidla.

Máte-li tedy v rodině jedno auto, o jehož řízení se střídají například 4 lidé, budete muset předělat pojistnou smlouvu. Proč? Důvodem je především to, že lidé u sjednání povinného ručení často podváděli. Platil ho například člověk, který měl vysoké bonusy, a měl tedy pojištění levnější, ale vozidlo reálně řídil někdo úplně jiný. Řešení přestupků tak leckdy bylo složitější, než by muselo být.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Povinné ručení

Ačkoliv se vám možná nechce platit povinné ručení na elektrokoloběžku nebo na auto vašich rodičů, jímž jezdíte, nic s tím nenaděláte. Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je povinné ze zákona.

Pokud máte pocit, že zbytečně přeplácíte, vyplatí se vám podívat se na srovnání povinného ručení na Top-Pojištění.cz. Možná zjistíte, že jinde byste na tom byli lépe. Kalkulačka povinného ručení vám ukáže, kolik kde budete platit, a naši specialisté vám se sjednáním ochotně pomohou.

Havarijní pojištění

Stejně tak se zamyslete nad havarijním pojištěním. Majitelé starších aut ho často nemají, protože jim přijde zbytečné. Ale například začínajícím řidičům se může hodně vyplatit, protože kryje škody na jejich vlastním autě. Pokud máte nové auto, měli byste si havarijní pojištění sjednat rovnou i s povinným ručením, ať jste v případě nehody kryti ze všech stran.

A vyplatí se zvážit i různá připojištění, která se vám mohou hodit.

Na Top-Pojištění.cz vám pomůžeme i se sjednáním havarijního pojištění. Případně poradíme, jak na něm můžete ušetřit.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ