Berte pravidla zimy na silnicích vážně
Publikováno: 12.12.2019
I když nám podzim zatím ukazoval spíše svou hezčí stránku v podobě slunečných dnů a krásně zbarvené přírody, zima už se bohužel nezadržitelně blíží. A i přesto, že na oficiální první zimní den si ještě chvíli počkáme, na silnicích začínají zimní pravidla platit již s příchodem listopadu. Připomeňte si tedy společně s námi, na co se v zimě připravit a na co si dát pozor, třeba i v souvislosti s pojištěním vozidel.
Sedmero úkolů pro úspěšnou zimní sezónu:
- přezutí na zimní pneumatiky;
- dolití nemrznoucí směsi;
- přeměření účinnosti brzd;
- kontrola chladící soustavy;
- kontrola autobaterie a oleje;
- výměna starších žhavících svíček u naftových motorů;
- kontrola funkce všech světel.
Pokud jste většinu z výše uvedených bodů zvládli už v rámci podzimní generálky svého vozidla, máte teď alespoň o starost méně a stačí už jen výměna pneumatik na zimní.
(Ne)povinné zimní obutí
Co říká zákon
Víme, že ,,opakování je matka moudrosti" a tak si pro pořádek připomeňme, jak je to s povinností přezutí na zimní pneumatiky. Vyhláška řidičům ukládá povinnost přezout na zimní pneumatiky v období 1. listopadu do 31. března v případě, že se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza anebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám toto předpokládat. Pak také samozřejmě existují oblasti, kde je v tomto období nutné mít zimní pneumatiky na svém vozidle vždy. Tyto oblasti jsou vždy opatřeny dopravní značkou, která vás na danou povinnost upozorní.
Kdy přezout
Říkáte si, že když bydlíte ve městě a v zimě nikam jinam nejezdíte, je tedy přezutí zbytečné? Tak na to raději nespoléhejte. Počasí je opravdu nevyzpytatelné a nikdy nevíte, kdy vás může překvapit ranní námraza nebo sněhová nadílka třeba zrovna v den, kdy nutně potřebujete autem vyjet. Pamatujte, že brzdná dráha zimní pneumatiky je při 50 km/hod poloviční ve srovnání s letní pneumatikou. Naplánujete si tedy přezutí vašeho vozidla včas, ať vás počasí nezaskočí. Ta pravá doba pro zimní pneumatiky nenastává jen s příchodem sněhu či ledovky, ale už v době, kdy se průměrné denní teploty pohybují okolo 7°C a níže. Už v tomto období zimní pneumatiky fungují lépe než letní. Jsou vyrobeny z jiné měkčí směsi a mají odlišný dezén pro lepší odvod vody a sněhu.
Zimní obutí
Podle výrobců pneumatik bychom se při výběru těch zimních měli řídit pravidlem 4x4x4, tj:
- 4 stejné zimní pneumatiky;
- maximálně 4 roky staré;
- minimální hloubka dezénu 4 mm.
Zimní pneumatiky by měly být poznat dle označení písmeny M+S (v překladu bláto + sníh) často v kombinaci s tzv. alpským symbolem - sněhovou vločkou. Hloubka dezénu je minimálně 4 mm, ale samozřejmě čím nižší je kvalita vzorku, tím horší jsou jízdní vlastnosti dané pneumatiky. Proto se snažte nesjíždět pneumatiky až ,,na doraz" a jejich výměnu řešte dříve, než se k hranici 4 mm přiblíží.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
POZOR!
Tím, že v zimním počasí vyjedete na letních pneumatikách, případně na zimních pneumatikách, jejichž stav neodpovídá předpisům, riskujete nejen pokutu od policie, ale samozřejmě i nehodu a v tom případě i možný postih od pojišťovny. Ta vám totiž v tomto případě může krytí pojistné události jak z povinného ručení, tak havarijního pojištění, výrazně krátit nebo dokonce zamítnout. Náklady pak poputují z vašich finančních prostředků.
Mlha kam se (ne)podíváš
Časté, nejen ranní, mlhy jsou bohužel úzce spjaty jak s podzimním, tak zimním počasím. Denní svícení je v ČR povinné již od 1. července 2006 a tak všechna vozidla musí mít rozsvícená obrysová a potkávací světla, případně denní světla, záleží na stáří a typu vozidla. Tím tedy odpadá rozhodování, kdy svítit a kdy ne. Jak je to ale s mlhovkami? Kdy a jak správně mlhovky používat?
Sníženou viditelnost můžete pak definovat jako situaci, která vám nedovolí zřetelně rozeznávat vozidla, osoby nebo zvířata. Mlhová světla zajišťují na rozdíl od klasických světel krátký, ale široký paprsek, který pomáhá prosvítit mlhu a tím viditelnost zlepšit.
Samozřejmě posouzení dané situace a viditelnosti může být pro každého poměrně individuální a tak je nejlepší se kromě výše uvedených bodů řídit především vlastním rozumem. Oslnění mlhovkami má podobnou intenzitu jako u dálkových světel a je pro protijedoucí řidiče velmi nepříjemné, proto je jejich použití vždy potřeba zvážit.
Opatrnosti není nikdy dost
I když je opatrnost a bezpečnost na silnicích pravidlem číslo jedna po celý rok, v zimním období jsou přeci jen podmínky často výrazně horší a tak to platí dvojnásob. Tomu všemu je tedy třeba přizpůsobit nejen stav vašeho vozidla a věnovat mu dostatečnou péči a přípravu na nepříznivé počasí, tak ale i způsob jízdy. Opatrnosti opravdu není nikdy dost. A pokud zrovna řešíte pojištění vašeho vozidla, zvažte zařazení některého připojištění do vašeho pojištění. Hodit se vám mohou třeba rozšířené asistenční služby, které vám pomohou řešit situaci při nehodě či poruše vašeho vozidla.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
Autor: Andy