Tipy a rady, jak jezdit s automatem
Publikováno: 25.11.2024
Manuální převodovka je pro někoho otrava, pro jiného otázkou cti a řidičského umu. Ačkoliv její automatická sestra nemá v českých zemích takovou tradici, i tuzemští motoristé se s ní stále více setkávají. Na co si ale při řízení s automatem dát pozor? A existují nějaké univerzální rady, jak jezdit s automatem, a to třeba i v zimě nebo v kolonách?
Pořizujete si nový automat? Spočítejte si, na kolik vás vyjde havarijní pojištění.
SPOČÍTEJTE SI HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ
Co je automatická převodovka?
U automatické převodovky odpadá šoférovi povinnost řadit rychlostní stupně manuálně tak, jak to vyžaduje terén a další jízdní okolnosti. Automatická převodovka sama vydedukuje aktuální jízdní podmínky a podle toho přenáší energii z motoru na kola.
Jak funguje automatická převodovka?
Zapomeňte na to, co jste dosud věděli o řazení. U automatu vám to totiž může být jedno. V některých případech vám to může být dokonce spíš na obtíž.
Když přesedláte z manuálu na automat, budete asi nějakou dobu ještě šmátrat po spojkovém pedálu a snažit se tlačit středovou páku tzv. do vidličky. Jenže automat funguje jinak.
Není potřeba vyhodnocovat terén a další okolnosti jízdy a přizpůsobovat tomu řazení. O vše se totiž postará převodovka sama. Jejím úkolem jako takovým je přenášet energii vyrobenou motorem na kola, a to v takových otáčkách, aby byla jízda plynulá, efektivní a pohodlná.
Dříve se to neobešlo bez lidského faktoru, který řazením rychlostních stupňů rozhodoval o tom, jak se s takovou energií naloží, čímž ovlivňoval otáčky a vůbec celé chování auta a měl zásadní vliv na jízdní vlastnosti. V rámci vyššího pohodlí a jednoduchosti se ale těší stále větší popularitě převodovka automatická, která tohle všechno obstará sama a řidič tak maximálně udává základní pokyny: dopředu, dozadu, zastav, zaparkuj.
SPOČÍTEJTE SI HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ
Stupně automatické převodovky
Zapomeňte tedy na stupňování 1-5 a dále. Stejně tak na řazení do stran. U automatu v podstatě ani neřadíte, spíše přepínáte mezi jízdními módy:
- D - z anglického Drive. Po zvolení tohoto režimu je auto nachystané na jízdu vpřed. Stačí pustit brzdový pedál a auto se pomalu rozjede rovnou za nosem.
- R - z anglického Reverse. Jedná se o jízdu v opačném směru, tedy couvání. Opět se pro vyšší citlivost reguluje sešlapováním brzdového pedálu, spíš než přidáváním plynu.
- P - parkovací mód od slova Parking. Do něho přepnete, když budete chtít vytáhnout klíček ze zapalování a bez obav, že se auto rozjede, opustit vůz. V některých modelech pak ještě budete moci pro větší jistotu ,,zatáhnout", či spíše zapnout parkovací, dříve ,,ruční" brzdu.
- N - Neutrál z anglického Neutral. V automatu nenajde takové široké využití jako u vozů s manuálním převodem. Přesto se někdy, třeba při delším stání, může hodit.
U některých, zvláště novějších modelů, se můžete setkat ještě s nadstandardními módy, například sportovními, či různými asistenty.
Kde jsou u automatu pedály?
Už jsme si řekli, že u automatu nenajdete řadicí páku, tak jak ji známe u vozů s manuální převodovkou. Ale snad ještě podstatnější změna nás čeká pod volantem. A sice - nikde není spojkový pedál.
Je to tak správně. Spojka u automatické převodovky postrádá smysl, a tak si budete muset zvyknout na to, že máte k dispozici jen brzdu (vlevo) a plyn (vpravo). Plynový pedál bývá obvykle u automatů rozměrnější, tak aby nedocházelo k tomu, že třeba při plné rychlosti omylem sešlápnete brzdu a rozbijete si zuby o volant.
Jak se jezdí s automatem?
Teď už se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu, a sice, jak se tedy s automatem jezdí? Pohodlně. Automat je skvělá volba tam, kde se dá předpokládat, že si auto poradí s řazením podle skutečné potřeby. To znamená třeba na dálnici nebo v městském provozu. Přesně v těchto případech vám uleví od zbytečné monotónní činnosti, která může v některých případech vést i k vyššímu opotřebení motoru a dalších částí auta.
Naopak skučet budou ti, kteří chtějí znát svůj vůz a jeho vlastnosti do poslední matičky a rádi mají každý jeho pohyb pod absolutní kontrolou. Například při závodní či sportovní jízdě nebo jízdě v nestandardních terénních podmínkách. Tam se může automatická převodovka jevit jako problém.
Zásadní je však zvyknout si na to, že nesedíte v manuálu, ale v automatu. Pár dní, možná týdnů, ještě budete hledat spojku a snažit se řadit, ale zvyknete si. Dobrá poučka pro nohy zní: pedály ovládejte jen jednou nohou. Obvykle platí, že u manuálu ovládáte plyn a brzdu pravou nohou, zatímco na levačku zbývá spojka. Držte se toho. Levé noze dopřejte volno a pravou kmitejte mezi plynem a brzdou. Vyhnete se tak nerovnováze na brzdě a plynu.
Dalším zásadním rozdílem je rozjíždění. U automatu se totiž nerozjíždíte tím stylem, že sešlápnete plyn. Nýbrž tak, že odšlápnete brzdový pedál. Ten je potřeba sešlápnout při přepínání režimů na řadicí páce. Jakmile jste připraveni k jízdě, brzdový pedál uvolníte a auto se dá velmi plynule do pohybu. Teprve až ucítíte, že je potřeba akcelerovat, sešlápnete plyn. Po zbytek cesty už si jen načechráváte plynový pedál podle potřeby.
Podobně citlivě musíte zacházet s brzdovým pedálem. Jelikož je automat nastavený na co nejvyšší asistenci, může i mírné sešlápnutí brzdy způsobit zablokování kol. Proto je potřeba k němu alespoň zpočátku přistupovat opatrně a zkalibrovat si, jak velkou silou na brzdu působit.
SPOČÍTEJTE SI HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ
Jak jezdit s automatem na sněhu?
Citlivější přístup vyžaduje také jízda s automatem v zimě, kdy hrozí sníh nebo ledovka a vy si přitom nemůžete korigovat chod motoru sami pomocí řazení a podřazování, jako je tomu u manuální převodovky. Jak tedy jezdit s automatem v zimě?
Klíčem je předvídavost. Už při rozjezdu na kluzkém povrchu je zapotřebí co nejplynulejší styl, tak aby nedošlo k protáčení kol.
Některé vozy mají pro tento účel speciální režim snow, případně režim jízdy v nižších otáčkách, typicky mód 2 (řazení do dvou nejnižších převodových stupňů) nebo L (low, tedy udržení nízkých otáček), kdy je zajištěno maximální brzdění motorem.
Jak jezdit s automatem v kolonách?
Pakliže při jízdě na sněhu může být automatická převodovka zkušenému manuálnímu řadičovi spíše na obtíž, pak v kolonách musí automat ocenit snad i ten nejzarytější příznivec staré (auto)školy. Nemusíte totiž neustále zařazovat jedničku, rozjíždět se, dvojku, a pak zpátky na neutrál a čekat. Tady stačí jen sešlapovat plyn, respektive pouštět brzdu.
Nezapomínejte ale při zastavování na delší dobu přepínat na neutrál (N), tak aby se převodovka příliš neopotřebovávala. Také si dejte pozor na časté brzdění nebo prudké přidávání plynu. Snažte se jako vždy pracovat s pedály co nejplynuleji a nejjemněji.
Díky intuitivnímu systému automatů se nabízí co nejvíce využít právě plynulého rozjezdu pomocí brzdového pedálu. Některé modely aut nabízí také funkce ,,auto-hold" - po zastavení je možné sundat nohu z pedálu - případně asistenta pro jízdu v kolonách. Samozřejmostí je udržování dostatečného odstupu od auta před vámi.
SPOČÍTEJTE SI HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ
Havarijní pojištění pro automat
V mnoha ohledech se mohou vozy s automatickou a manuální převodovkou od sebe lišit, jedno ale mají stejné - žádné vás neochrání před možnou nehodou.
Může to přijít znenadání, může za to koneckonců moct i to, že jste si ještě nezvykli na ovládání automatu a při parkování jste sešlápli opačný pedál. Může za tím být ale i něco, na co nemáte vliv jako krupobití či divočák v cestě. Rázem máte po autě a škoda se šplhá do závratných výšin.
Proto je dobré myslet na havarijní pojištění. Pomocí naší online kalkulačky havarijního pojištění si rychle a jednoduše zjistíte, na kolik vás havarijko vyjde u které pojišťovny, a rovnou si ho můžete z pohodlí domova sjednat. Vše potřebné vám pak dorazí do e-mailové schránky a vy se nemusíte strachovat, že se vašemu autu něco stane.
Porovnat si samozřejmě můžete i povinné ručení. Zákon totiž nařizuje ho mít, ale nikde není psané, které přesně si musíte pořídit. A tak je jen na vás, abyste si zvolili produkt, který přesně vyhovuje vám a vašemu vozidlu. I tady pro vás máme online kalkulačku povinného ručení, kde si v pár krocích spočítáte, na kolik vás tohle pojištění vyjde.
Autor: Maxim Hrozný