Automatická převodovka
Většina řidičů je zvyklá na manuální převodovku. Pak jsou mezi námi ale i takoví, kterým učarovala automatická převodovka, a nedovedou si jízdu bez ní už ani představit. Podívejme se, jak funguje automatická převodovka a jaké jsou její výhody.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
Co je to převodovka?
Možná si nejste jisti, co je to převodovka. Nejprve si to tedy ujasníme. Jedná se o převodovou skříň, která, obecně řečeno, zajišťuje převody mezi hnacím a hnaným strojem. Co se týká automobilů, které převodovkou vždy disponují, tak jde o převod mezi točivým momentem klikové hřídele převodovky a rychlostí otáčení kol.
Nezbytnou součástí převodové skříně je v autech také spojka - tedy pokud máte manuální převodovku. Automatická převodovka spojku nepotřebuje.
Jak funguje automatická převodovka?
Fungování manuální převodovky je většině motoristů dobře známé - sešlápnete spojku, čímž přerušíte točivý moment jdoucí z motoru, zařadíte vyšší nebo nižší rychlostní stupeň a pustíte spojku. Tím se točivý moment obnoví a převodovka začne pracovat pod nově zařazeným rychlostním stupněm.
Automatická převodovka si převodové stupně mění sama a zcela automaticky. Řidič nemusí při jízdě vůbec řešit řazení, nepotřebuje (ani nemá) spojkový pedál a řadicí páku automatické převodovky používá pouze v některých situacích. Řadicí páka mívá tlačítko, které je občas nutné při přeřazování stisknout. A obvykle má čtyři převodní stupně řazení.
Stupně řazení:
- D (Drive) - jízda vpřed,
- R (Reverse) - jízda vzad,
- N - neutrál,
- P (Park) - parkování.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
Druhy automatických převodovek
Máte-li ve voze automat, vaše převodovka nemusí vypadat ani fungovat stejně jako u jiného automobilu. Existují totiž 4 základní druhy automatických převodovek:
- DSG převodovka (dvojspojková převodovka)
- Běžně používaný hydrodynamický měnič, který u automatické převodovky přeměňuje točivý moment, je v tomto případě nahrazen dvěma spojkami. Plus má tato převodovka dvě hřídele s jedinou osou. DSG převodovka proto dokáže měnit točivý moment velmi rychle a rychleji řadit na vyšší či nižší stupeň. Proč? Zatímco je určitý stupeň zařazený, jiný už je ,,předpřipravený" k příštímu řazení.
- Hydrodynamická převodovka
- Tato automatická převodovka se instaluje do většiny automobilů, disponuje hydrodynamickým měničem a planetovými soukolími. V řazení jí napomáhají lamelové spojky.
- Automatizovaná převodovka (robotizovaná převodovka)
- Na první pohled je to klasická manuální převodovka, ale dokáže sama přeřazovat rychlostní stupně a automaticky ovládat spojku. Hlavní nevýhoda tkví v tom, že to nezvládá při plném tahu motoru.
- Variátor (CVT převodovka)
- Čtvrtým typem automatické převodovky je takzvaný variátor. Jedná se o typ převodovky, u něhož dochází k převodům rychlostních stupňů zcela plynule. Zpravidla se nepoužívá u aut, ale najdeme ji například u skútrů a některých motorek, golfových vozíků nebo v různých strojích.
Jak řadit s automatickou převodovkou?
Lidé, kteří přecházejí z manuální převodovky na automatickou převodovku, mají zpravidla problém si na ni zvyknout. Zpočátku neustále hledají spojkový pedál a mají snahu sami řadit. Tohoto zvyku je třeba co nejrychleji zbavit. Na řadicí páku automatické převodovky totiž není nutné téměř nikdy sahat.
Nejste si jisti, jak řadit s automatickou převodovkou? Za jízdy nijak - to se jí nemusíte ani dotknout. Zastavíte-li na semaforu, také nemusíte přeřazovat (stačí stisknout brzdový pedál). Při nastartování je potřeba mít zařazeno D nebo R (podle toho, jakým směrem se potřebujete rozjet), ale některé vozy vyžadují mít při nastartování zařazenou polohu P.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
Jak řídit auto s automatem?
Auto s automatem se řídí úplně stejně jako auto s manuální převodovkou. Je to v určitém ohledu snazší, protože máte jen dva pedály - brzdový a plynový. Řadíte jen výjimečně (většinou pouze při nastartování a parkování nebo při couvání).
Podstatné je ale myslet na to, že automatická převodovka funguje jinak a musíte se o ni dobře starat, abyste si ji zbytečně neničili. Zejména je důležité, aby se motor zbytečně nepřetáčel nebo nepodtáčel, což byste měli rozpoznat i pouhým sluchem. Stejně tak je důležité nepoužívat zbytečně ruční brzdu (například při stání na semaforech), protože by se s převodovkou doslova přetlačovala.
A pozor si dejte, pokud auto kvůli poruše nejede - většina automatických převodovek nesnáší, pokud se auto snažíte roztlačit -, převodovku je potřeba nejprve ručně odpojit a teprve pak můžete auto tlačit.
Jak často měnit olej s automatem?
Každá převodovka potřebuje pro své správné fungování olej. A u každé je potřeba jednou za čas výměna oleje. Automatická převodovka je na dostatečné množství i čistotu oleje mnohem citlivější než manuální převodovka. Proto byste jeho výměnu neměli zanedbávat.
Nejste si jisti, jak často měnit olej v automatické převodovce? Nejlepší je řídit se manuálem od výrobce, protože každý druh automatické převodovky potřebuje jinou péči. Obecně se doporučuje vyměnit olej v automatické převodovce vždy po ujetí cca 60 000 kilometrů. Měnit byste zároveň měli také olejový filtr.
Druh automatické převodovky | Četnost výměny oleje a filtru |
---|---|
Automatizovaná převodovka | Po 200 000 km (pokud není výrobcem stanoveno jinak) |
DSG převodovka | Po 60 000 km |
Hydrodynamická převodovka | Po ujetí 30 000 až 60 000 km / po 4 letech |
Variátor | Podle výrobcem předepsaných intervalů nebo po ujetí 60 000 km |
Zdroj: cebia.cz
A co když výměnu oleje zanedbáte? Pak riskujete, že automatická převodovka začne špatně pracovat a nakonec dojde k její poruše. Ta může vzniknout nejen nedostatkem oleje, ale i jeho nevhodnou kvalitou nebo také nedostatečným chlazením.
I pro tyto případy je vhodné mít sjednané povinné ručení s asistenční službou, která vám v případě poruchy vozidla může přijet na pomoc. Ke srovnání i sjednání pojištění auta můžete využít naši online kalkulačku povinného ručení. Je to jednoduché, rychlé, sjednáno máte během pár minut a všechny důležité dokumenty vám obratem zašleme v e-mailu.