Autem do Německa
Publikováno: 26.03.2024
Německo je častým cílem našich cest - míříme sem pracovně, na nákupy nebo si užít volný čas. Láká nás na historické památky, výstavní města a nádhernou přírodu. A protože jde o našeho souseda, většinou jedeme do Německa autem. Pokud i vy plánujete navštívit Německo autem, měli byste vědět, jakými pravidly se řídit, na co si dát pozor a jaká pojištění si sjednat.
Nejlepší trasy do Německa
V Německu se autem jezdí dobře, vysoká kvalita a hustá síť německých dálnic je známá, takže cestování autem je pohodlné a rychlé. Německo také často využíváme jako tranzitní zemi, například při cestě do Polska. Kudy je nejlepší jet? Záleží samozřejmě na tom, odkud vyjíždíte. Nejpoužívanější jsou následující trasy:
Trasa | Délka trasy | Vede přes |
---|---|---|
Praha-Berlín | 347 km | Ústí nad Labem, Drážďany |
Brno-Hamburk | 842 km | Praha, Ústí nad Labem, Lipsko, Hannover |
Ostrava-Hamburk | 873 km | Vratislav, Chotěbuz, Berlín |
Brno-Mnichov | 540 km | Vídeň, Linec |
Praha-Mnichov | 382 km | Plzeň, Rozvadov, Regensburg |
Praha-Kolín nad Rýnem | 691 km | Plzeň, Rozvadov, Norimberk, Frankfurt nad Mohanem |
Praha-Rujána | 645 km | Ústí nad Labem, Drážďany, Berlín |
Dálniční známka v Německu
Od roku 2024 budou platit v Německu nová pravidla pro využívání dálnic, změna se ale zatím dotkne jen nákladních vozidel. Osobní auta budou i nadále moct jezdit po německých dálnicích zdarma. Dá se však předpokládat, že v budoucnu dojde k větším změnám, protože německá vláda o zavedení dálničních poplatků i pro osobní vozidla usiluje už delší dobu.
Po zavedení poplatku pro všechny bude možné zakoupit elektronickou dálniční známku. Během roku 2024 se ale zavedení dálničních poplatků v Německu pro osobní auta obávat nemusíme.
Od července 2024 se povinnost platit mýtné začne vztahovat i na nákladní vozidla od 3,5 tuny, dosud se týká pouze vozů nad 7,5 tuny. Mýtné v Německu spravuje společnost Toll Collect.
Na osobní auta čeká jediný poplatek, a to za průjezd tunely Herren (u Lübecku) a Warnow (u Rostocku).
Více aktuálních informací zjistíte v článku Dálniční známka v Německu.
Povinná výbava v Německu
Německo se připojilo k Vídeňské úmluvě o silničním provozu, což znamená, že auta mají mít povinnou výbavu podle pravidel země, kde jsou registrovaná. Autům registrovaným v ČR by tak měla stačit povinná výbava předepsaná u nás. Určitě je ale dobré se před cestou s povinnou výbavou v Německu seznámit a zjistit si, co je pro zahraniční vozidla doporučené.
Povinné ručení do Německa
I v Německu je povinné ručení vyžadované zákonem. Opět platí, že autům registrovaným v ČR stačí povinné ručení sjednané v Česku. Na cestu do Německa si ale nezapomeňte s sebou vzít papírovou zelenou kartu, digitalizace zelených karet totiž platí pouze na území ČR. Do zahraničí se doporučuje vozit i duplikát papírové zelené karty, protože v případě havárie ho může chtít místní policie odevzdat pro další řešení nehody.
Pokud povinné ručení ještě nemáte, nebo máte pocit, že platíte zbytečně moc, srovnejte si nabídku v rychlé kalkulačce povinného ručení a sjednejte si ho jednoduše online.
Rychlostní limity v Německu
Německo je známé svou neomezenou rychlostí na dálnicích, platí pouze doporučená rychlost 130 km/h. V ostatních případech je nutné dodržovat předepsanou maximální rychlost pod hrozbou nemalých pokut.
Typ vozidla | V obci | Mimo obec | Na dálnici |
---|---|---|---|
Osobní automobily do 3,5 tuny a motocykly | 50 km/h | 100 km/h | neomezená ** |
Nákladní automobily nad 3,5 tuny | 50 km/h | 80 km/h * | 80 km/h |
* 60 km/h pro vozidla nad 7,5 t
** Neplatí na všech úsecích dálniční sítě
Zvláštnosti německých předpisů
Německé dopravní předpisy jsou těm českým dost podobné, ale samozřejmě nejsou stejné. Našli jsme pro vás pár odchylek, na které byste v Německu mohli snadno doplatit.
- Speciálně označený autobus určený pro přepravu dětí je zakázáno objíždět, pokud stojí a cestující nastupují nebo vystupují.
- Pokud autobus dává znamení o změně směru jízdy, řidič mu musí umožnit odjet ze zastávky.
- Autobus na zastávce je možné objíždět až po jeho zastavení a pouze rychlostí chůze (platí i pro vozidla v protisměru).
- Radarové detektory jsou zakázány, a pokud má vaše navigace detekci radarů, musí být tato funkce vypnuta. Používání některých navigační aplikací, jako je například oblíbený Waze, je dokonce zcela zakázáno a hrozí za něj pokuty. Palubní kamery povolené jsou. Pokud byste ale chtěli záznam zveřejnit, musíte rozmazat registrační značky a obličeje.
- V zimě musí být v ostřikovačích zimní směs.
- Pro vjezd do řady měst budete potřebovat emisní plaketu. V rámci boje proti znečišťování ovzduší německá města zavádí tzv. nízkoemisní zóny, kam mají vjezd povolen jen auta, která splňují dané normy. Podle emisní třídy vašeho vozu získáte žlutou, červenou nebo zelenou plaketu. Každé město si určuje, jakou musíte mít plaketu, například vjezd do Berlína je povolen jen se zelenou (nejekologičtější) plaketou. Plaketu objednáte online a její cena je cca 500 Kč.
- Zimní pneumatiky musíte mít vždy, když jsou silnice pokryté sněhem nebo ledem (neplatí žádné konkrétní časové určení). Od roku 2024 jsou přípustné pouze zimní pneumatiky označené symbolem sněhové vločky.
- Celodenní svícení je sice jen doporučené, ale potkávací světla jsou povinná vždy za snížené viditelnosti a v tunelech.
Pokuty v Německu
Také v Německu je samozřejmě nutné dodržovat pravidla silničního provozu a řídit se značkami. Co se tolerance k alkoholu týče, Němci jsou benevolentnější než Češi. Za volantem tolerují 0,5 promile. To však neplatí pro řidiče mladší 21 let, čerstvé majitele řidičského oprávnění a řidiče s praxí kratší než 2 roky. V těchto případech platí stejně jako u nás nulová tolerance. Alkohol za volantem neprojde ani profesionálním řidičům autobusů a kamionů.
Pokuty v Německu nejsou nejmenší, takže porušení dopravních předpisů by se vám opravdu nemuselo vyplatit. V Německu také platí bodový systém, kdy se stejně jako u nás přičítají body za jednotlivé přestupky. Zákaz řízení si vysloužíte za 8 bodů. Za některé přestupky přichází zákaz řízení rovnou, případně i soudní řízení.
U překročení maximální povolené rychlosti se pokuty a další sankce stupňují podle toho, o kolik povolenou rychlost překročíte a jestli přestupek spácháte v obci nebo mimo obec. Při překročení rychlosti o 26 km/h se vám kromě pokuty navíc přičítají body a přichází zákaz řízení na jeden měsíc.
Překročení rychlosti o | Výše pokuty v obci (EUR) | Výše pokuty mimo obec (EUR) |
---|---|---|
1-10 km/h | 30 | 20 |
11-15 km/h | 50 | 40 |
16-20 km/h | 70 | 60 |
21-25 km/h | 115 | 100 |
26-30 km/h | 180 | 150 |
31-40 km/h | 260 | 200 |
41-50 km/h | 400 | 320 |
51-60 km/h | 560 | 480 |
61-70 km/h | 700 | 600 |
více než 70 km/h | 800 | 700 |
Další pokuty vás mohou čekat za parkování na chodníku (110 eur), parkování na místě vyhrazeném pro invalidy (55 eur), za jízdu na červenou (90-360 eur), používání mobilu za jízdy (100 eur), za jízdu bez bezpečnostních pásů (30-70 eur) nebo za nedání přednosti chodci na přechodu (80 eur).
Jak zaplatit pokutu v Německu
Nejjednodušší a také nejlevnější je zaplatit pokutu rovnou na místě. Jakmile jde řešení přestupku do správního řízení, pokuta se navyšuje a ještě platíte správní poplatky.
A co když vás policie na místě nezastaví? Pak se můžete těšit na dopis z Německa s pokutou. Úřední dopis může být v češtině, ale s největší pravděpodobností bude v němčině, takže si ho budete muset nejprve přeložit. Obsahovat bude informace o přestupku, který jste spáchali, a údaje o výši pokuty a informace, jak ji zaplatit. Přiložená může být i fotodokumentace. Nejrychlejší pro vás bude zaplatit pokutu bankovním převodem. V internetovém bankovnictví zadáte mezinárodní platbu, vyplníte podle pokynů z dopisu číslo účtu ve formátu IBAN, příp. BIC (SWIFT), částku v eurech a do poznámky pro příjemce číslo pokuty.
Pokutu doporučujeme neodkládat. Nezaplacení pokuty v Německu vám může přinést řadu problémů navíc. Jednak se bude výše pokuty stále navyšovat o úroky, jednak zůstanete zapsaní v policejní databázi a pokutu po vás bude policie vymáhat při příští návštěvě Německa. Čekat vás může i soudní řízení a udělení zákazu řízení, veřejně prospěšných prací nebo domácího vězení. Německo může také požádat Českou republiku o spolupráci při vymáhání pokuty.
Pojištění do Německa
Kromě povinného ručení se vám na cestu autem do Německa bude hodit i havarijní pojištění. Pokryje vám škody na vašem autě, které si způsobíte sami (například nárazem do sloupu nebo při zaviněné autohavárii), nebo škody způsobené vandaly a přírodními živly; oceníte jej také v případě krádeže automobilu. K havarijnímu pojištění si můžete sjednat i vhodná připojištění, například čelního skla, a součástí je i asistenční služba, která vám v zahraničí pomůže při řešení problematických situací.
Pro srovnání i sjednání můžete využít naši kalkulačku, která vám přehledně seřadí dostupné nabídky - vy už si potom jen vyberete tu nejvýhodnější.
KALKULAČKA HAVARIJNÍHO POJIŠTĚNÍ
Na cesty se také nevydávejte bez řádně sjednaného cestovního pojištění do Německa, a to ani v případě, že se jedná o jednodenní výlet nebo rodinné nákupy. Z cestovního pojištění jsou hrazeny veškeré náklady na ošetření a léky, dále také transporty a převozy. Léčebné výlohy a asistenční služby si můžete rozšířit o doplňková připojištění. Mezi nejvíce sjednávané patří připojištění odpovědnosti, úrazu a zavazadel. Pokud je vaše dovolená sportovního charakteru, bez obav si připojistíte také rizikové a extrémní sporty.
I v rámci cestovního pojištění navíc můžete ochránit i svůj vůz, a to jednoduše sjednáním připojištění technické asistence vozidla do zahraničí. Asistenční služba vám bude k dispozici 24 hodin 7 dní v týdnu a pomůže vám, pokud se s vaším autem na cestách cokoliv stane. Zajistí vám například i náhradní ubytování, dopravu do cílové destinace nebo odtah auta do nejbližšího servisu, pokud bude potřebovat opravu.