Zpožděné zavazadlo: Kdy máte nárok na kompenzaci?
Publikováno: 10.07.2024
Chaotická červencová situace na ruzyňském letišti ukázala, jak tenká je linie mezi dokonalou dovolenou a dokonalou zkázou. Cestující vracející se ze zahraničí čekali dlouhé hodiny v Praze na svá zavazadla. Kdežto cestující vyrážející za dobrodružstvím do ciziny čekalo první dobrodružství už po dosednutí: jejich kufry s nimi nedoletěly. Co v takových situacích dělat? Jak na pojištění zavazadel v letecké přepravě?
Cestujete za hranice? Nezapomeňte si sjednat správné cestovní pojištění, které vám bude na cestách krýt záda. Srovnat i sjednat si jej můžete prostřednictvím naší online kalkulačky. Jednoduše, rychle a klidně chvilku před odletem.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ cestovní pojištění
Co dělat, když se zpozdí zavazadlo?
Podle pražského letiště byl na vině celé situace nízký počet pracovníků mající na starosti nakládku a vykládku zavazadel a také zvýšený provoz na začátku prázdnin. Jenže se zpožděnými, ztracenými či poškozenými zavazadly se můžete setkat i v běžných situacích.
Co si tedy počít? V první řadě mějte na paměti, že za takové nepříjemnosti nese odpovědnost dopravce, který daný let operoval. Na něj se také vztahují některá pravidla nutné kompenzace.
Například pokud jste přiletěli do cílové destinace a váš kufr se zpozdil o více než šest hodin, musí vám dopravce proplatit náklady na pořízení nezbytných předmětů osobní potřeby, tedy například hygieny či nezbytného oblečení. Určitě si proto schovávejte účtenky od těchto nákupů.
Až do výše téměř 1.200 EUR má také povinnost uhradit vám škody na poškozeném nebo ztraceném zavazadle. Pro tyto případy se hodí si své kufry a batohy ještě před odletem vyfotit. Může to pomoci při zpětném prokazování. Za ztracené je zavazadlo považováno tehdy, pokud nedorazí ani po třech týdnech.
Kde reklamovat zatoulaný kufr?
Rozhodně ale s vyřízením reklamace neotálejte. Na nahlášení zpožděného zavazadla máte sedm dní, ale nejlepší je obrátit se na pracovníky letiště hned v momentu, kdy zavazadlový pás váš kufr nevydá. V případě hlášení pojistné události některé pojišťovny vyžadují protokol k reklamaci ihned.
Obvykle se přímo v prostoru této haly nachází oddělení pro reklamace (baggage claim), kde najdete proškolený personál, který vám pomůže vyplnit příslušný formulář. Zadáte podrobnosti svého letu, popíšete své zavazadlo a nahlásíte adresu, na kterou vám společnost musí kufry dovézt - to obvykle netrvá déle než dva dny. Pro tyto případy doporučujeme mít důležité věci, jako například léky, v příručním zavazadle u sebe na palubě.
Pojištění znamená jistotu
Zavazadla do letadla si můžete také připojistit proti zpoždění. Pojištění zpoždění zavazadel vám dává nárok na kompenzaci zmíněných nezbytných potřeb. Opět se ale musí jednat o skutečně nezbytné záležitosti, navíc se uplatňuje pouze pro zpoždění na cestě z Česka, nikoli po příletu zpět do domoviny. Využijte naší online kalkulačky a v pár krocích si spočítejte, na kolik by vás cestovní pojištění, včetně šikovných připojištění jako již zmíněné pojištění zpoždění zavazadel, vyšlo.
Pojištění zavazadel
Pojištění zavazadel v rámci cestovního pojištění se vztahuje na jejich poškození či ztrátu, a to až do výše uvedené v limitu.
Samotné cestovní pojištění pak v sobě obvykle zahrnuje také asistenční službu, která vám může vytrhnout trn z paty například, co se tlumočení týče nebo právě jak postupovat při zpoždění letu či zavazadel.
Cestovní pojištění si snadno spočítáte a zařídíte pomocí naší online kalkulačky - rychle, jednoduše a zcela online bez nutnosti podpisu.