Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Co přinese emisní norma Euro 7?

Publikováno: 03.10.2023

Emisní norma Euro 7. Jistě už jste o ní také slyšeli. Diskutuje se o ní v České republice i v Evropě. A leckdo se jí děsí už teď - i když zatím ještě neplatí. A možná v současné podobě ani platit nebude. Co přesně má emisní norma Euro 7 změnit? A jak konkrétně se dotkne nás, obyčejných smrtelníků?

Euro 7

Co je norma Euro 7?

Možná jste o emisní normě Euro 7 už hodně slyšeli, ale přesto netušíte, o co přesně se jedná. A možná se vám plete i s dalšími hojně diskutovanými pojmy, jako jsou Green Deal, klimatická neutralita, Fit for 55 a další. Všechny spolu totiž souvisí. A pokud budou vládami evropských zemí i evropskými politiky schváleny, hodně ovlivní naše životy. Proto je dobré vědět, o co přesně jde a co se na nás v příštích letech vlastně chystá.

Euro 7 je zkráceným označením pro emisní normu Euro 7. Ta ještě neplatí - v současnosti je v platnosti emisní norma Euro 6 (a to už od roku 2014). Ale ta je pro budoucnost dopravy nedostačující, a tak vznikla aktualizovaná norma Euro 7, která by měla začít platit od roku 2024 a která pojednává především o přísnějších limitech emisí na každý ujetý kilometr. A obsahuje také lhůty, dokdy se musí automobilky na změny připravit.

Zprvu se zdálo, že limity budou hodně přísné. Tak moc, že se proti nim začaly bouřit vlády mnoha zemí Evropské unie, v čele s Českou republikou.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Hlasování o Euro 7

Emisní norma Euro 7 je velmi obsáhlým dokumentem z rukou Evropské komise. V mnoha oblastech mění to, co přinesla předchozí emisní norma Euro 6 a má za cíl výrazně omezit emise pocházející (především) z automobilů (ať už osobních, nebo nákladních).

Ale změn nakonec nejspíš nebude tolik a nebudou tak přísné. Automobilky i vlády zemí, které jsou na výrobě automobilů ekonomicky závislé, se totiž doslova zděsily a začaly proti přísné normě Euro 7 bojovat. Do jejich čela se odhodlaně postavila Česká republika (zejména proto, že ekonomika tu stojí a padá na automobilovém průmyslu).

A tak společnými silami dosáhly toho, že emisní norma Euro 7 byla nakonec schválena, ale v mnohem mírnější verzi. Ministři zemí Evropské unie na své schůzce 25. září 2023 nakonec emisní normu Euro 7 podpořili - pro zvedlo ruku 21 hlasujících, proti (nebo se zdrželo) bylo pouze 6 členských států EU. A po nich přicházejí na řadu europoslanci. Pokud i oni emisní normu Euro 7 schválí, začne platit někdy v příštím roce.

Obsah emisní normy Euro 7

Proč vlastně emisní norma Euro 7 budí takové vášně? Protože de facto ohrožovala budoucnost automobilek.

Je jasné, že do budoucna bude muset dojít k různým změnám, aby se zmírnily dopady dopravy na klima, ale pro automobilky to znamená zvýšené náklady a také postupný přechod na jiný typ paliva i motorů. Současné spalovací motory a fosilní paliva totiž ničí ovzduší a stav už je neudržitelný.

Emisní norma Euro 7 proto měla výrazně snížit limity emisí na každý ujetý kilometr a zavést lhůty, dokdy se tomu musí automobilky přizpůsobit. Aktuálně schválená mírnější verze emisní normy Euro 7 ale ponechává limity emisí pro osobní auta a lehké užitkové vozy (80 miligramů dusíku na kilometr u dieselových aut a 60 miligramů u benzinových aut) na úrovni, kterou pro ně stanovila starší emisní norma Euro 6. Po vstoupení normy Euro 7 v platnost budou navíc mít automobilky čas 3,5 roku, aby se změnám přizpůsobily (v případě nákladních aut na to budou mít celých 5 let).

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Nové měření emisí

V čem tedy bude emisní norma Euro 7 tak převratná? I její mírnější verze přinese velké změny. Samotných majitelů aut se nedotknou. Ale výrazně ovlivní vývoj nových aut a přinesou změny i pro Stanice technické kontroly.

Každé auto totiž musí jednou za 2 roky podstoupit kontrolu na Stanici technické kontroly, jejíž součástí je i měření emisí. V současnosti se měření emisí provádí pouze z výfukových plynů. Emisní norma Euro 7 ale zavádí povinnost měřit emise nejen z výfukových plynů, ale také z brzd a pneumatik. Právě z nich se totiž uvolňují mikroplasty, které škodí nejen našemu zdraví, ale i životnímu prostředí.

Podstatné je, že měření emisí z brzd a pneumatik se nebude týkat pouze aut se spalovacími motory, ale budou se měřit i emise pocházející z elektromobilů.

Cíle Euro 7

A proč vlastně vznikla nová emisní norma Euro 7 a proč byl původní návrh mnohem přísnější?

Protože stav ovzduší se prokazatelně zhoršuje a planeta se otepluje. Na vině jsou především skleníkové plyny, což jsou plyny v čele s oxidem uhličitým, oxidem dusným nebo metanem. Ty se dostávají do atmosféry, kde způsobují takzvaný skleníkový efekt.

Tyto skleníkové plyny přitom unikají do atmosféry především kvůli spalování fosilních paliv (ale přibývá jich i kvůli velkému kácení pralesů, velkochovům dobytka atd.). Značnou část viny ovšem nese automobilová doprava, která je čím dál rozšířenější.

Právě proto přišla na pořad dne nová emisní norma Euro 7, která (aspoň v původním návrhu) měla za cíl snížit zvýhodnění pro nákladní dopravu a zároveň zatlačit na výrobu ekologičtějších aut.

Výsledkem by mělo být nalezení rovnováhy mezi zdravím lidí a lepším stavem životního prostředí.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Nákladní doprava

S emisní normou Euro 7 souvisí i hojně diskutovaná Zelená dohoda pro Evropu neboli Green Deal. Ta se dotýká nejen životního prostředí, ale bude mít velký vliv také na dopravce a výrobce automobilů, na energetiku a na další oblasti. A jejím hlavním cílem je, aby se do roku 2030 snížily emise skleníkových plynů alespoň o 55 % (ve srovnání s rokem 1990). A do roku 2050 hodlá dosáhnout nulových emisí skleníkových plynů.

Součástí tohoto plánu Evropské komise je také snížení emisí z dopravy o 90 %, a to do roku 2050. Budoucí snižování emisí se dotkne především nákladní dopravy. Ta je podle statistik odpovědná za více než 30 % emisí oxidu uhličitého z veškeré dopravy. A to se přitom očekává, že do roku 2050 vzroste podíl nákladní dopravy o dalších 50 %. Zároveň také platí, že více než 50 % veškerého nákladu v EU je přepravováno po silnicích, namísto aby se více využívala například železnice.

Emisní norma Euro 7 měla zatlačit na výrobce nákladních aut, aby je vyráběli více ekologické. Měla se výrazně snížit podpora dieselových aut, což se kvůli nové verzi normy nestalo. A zajímavé také je, že nové limity emisí na každý ujetý kilometr zůstaly u osobních aut stejné jako u emisní normy Euro 6, ale u nákladních vozidel se v nové verzi Euro 7 tyto limity zvýšily.

Ochrana vašeho vozu

Nejste si jisti, jaká bude budoucnost automobilismu? Trochu vás to děsí, ale zároveň jste na to hodně zvědaví? Jsme na tom asi všichni stejně. Zatím je rozhodování v rukou politiků a musíme počkat, jak se vyvine.

Řada lidí ale už dnes kupuje elektromobily, které jsou mnohem šetrnější k životnímu prostředí a vztahuje se na ně řada zvýhodnění - na českých dálnicích jezdí zdarma, plus mají levnější povinné ručení.

Pokud si i vy hledáte výhodnější povinné ručení pro svůj vůz (ať už má elektromotor, nebo spalovací motor), můžete se podívat na naše srovnání povinného ručení a havarijního pojištění a najít si to nejvýhodnější. Případně vám s tím ochotně pomohou specialisté z Top-Pojištění.cz.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ