Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Jak získat dotace na elektromobil v roce 2025?

Publikováno: 16.01.2024

Přemýšlíte o koupi elektromobilu, ale odrazuje vás jeho cena? V rámci podpory udržitelného přístupu nabízí Česká republika čas od času možnost získat dotaci na elektromobil. A ukazuje se, že dotace na elektro auta jsou žádaným artiklem. Bohužel až tak, že program, který měl do roku 2025 poskytovat dotace na elektromobil pro OSVČ a firmy, se vyčerpal už pár měsíců po spuštění. Podívejme se ale na problematiku dotací na elektromobilitu podrobněji.

Dotace na elektromobil

Při koupi elektromobilu nepodceňujte havarijní pojištění, které v případě nehody kryje škody na vašem vozidle. Spočítat si ho můžete přes naši online kalkulačku.

SPOČÍTEJTE SI HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Elektromobil vs. spalovací motory

Elektromobilů na českých silnicích rok od roku přibývá. Důvodem je nejen to, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, protože neprodukují škodlivé emise jako spalovací motory, ale lidé si elektro auta pořizují i proto, že jejich provoz je levnější. Navíc se uvádí, že zatímco spalovací motory mají účinnost okolo 35 %, elektromobily dosahují účinnosti až okolo 90 %.

Proto se není čemu divit, že o koupi elektromobilu uvažuje čím dál více lidí. Nižší provozní náklady, menší náklady na údržbu nebo nulová cena dálniční známky hovoří pro koupi, ale velkým negativem je stále vysoká pořizovací cena elektromobilů. Jsou totiž výrazně dražší než běžná auta se spalovacími motory. I proto je rozhodně vhodné si pro elektromobil sjednat havarijní pojištění - pro online srovnání cen pojištění zkuste použít naši kalkulačku havarijního pojištění.

Jaké jsou dotace na elektro auta v roce 2025?

Stát spustil v posledních letech několik dotačních programů, v nichž bylo možné požádat o dotace na elektro auto nebo třeba o dotace na nabíjecí stanice.

Dotace na elektromobil pro OSVČ a firmy

Počátkem roku 2024 umožnil stát ve spolupráci s Evropskou unií firmám a OSVČ čerpat dotace v rámci výzvy Záruka elektromobility - I. výzva. Určená byla pro elektromobily a auta na vodík. Možnost podávat žádosti o dotace byla původně stanovena do konce září roku 2025. Jenže zájem byl enormní, a výzva tak skončila předčasně už v roce 2024.

V rámci dotačního programu bylo původně alokováno 1,65 miliardy korun na nákup elektromobilů a 300 milionů na dobíjecí stanice. Vysoký zájem o dotaci na elektro auta ale přiměl úřady, aby brzy po spuštění slily obě kategorie dohromady, a jediným limitem tak byla celková částka 1,95 miliardy.

Ani to však nepomohlo, protože finální částky se podařilo dosáhnout téměř rok před oficiálním ukončením programu. V říjnu roku 2024 Národní rozvojová banka informovala o ukončení přijímání žádostí v dotačním programu Záruka elektromobility - I. výzva. Přijala celkem 5907 žádostí.

V rámci programu bylo možné získat na osobní auto v ceně do 1,5 milionu korun příspěvek ve výši až 200 tisíc korun, v případě nákladního auta nebo auta na vodík se jednalo o 300 tisíc korun v rámci dotace na elektromobil pro OSVČ nebo firmu. Podle informací ministerstva průmyslu a obchodu byl největší zájem o dotace na Teslu, dále vozy značky Volkswagen, Volvo, Škoda a BMW.

Nejčastěji se tedy jednalo o dotace na osobní elektromobily pro OSVČ nebo firmy (5946), dále Národní rozvojová banka přijala kolem dvou a půl tisíce žádostí o dotace na dobíjecí stanice.

Nová zelená úsporám

Dlouhodobě je v kurzu dotační program Nová zelená úsporám, který myslí v rámci tzv. zelených úprav bydlení i právě na dobíjecí stanice. V rámci tohoto programu můžete jakožto majitel rodinného domu nebo obyvatel bytové jednotky v bytovém domě získat dotace na nabíjecí stanice.

V únoru 2025 se dotační program dočkal některých zjednodušení. Snazší má být podle ministerstva životního prostředí proces žádostí o dotaci, nově navíc žadatelé obdrží finance ještě před realizací rekonstrukce.

Výše dotace činí 15 tisíc Kč na jednu domácnost nebo 25 tisíc Kč na jeden bytový dům.

Podmínky získání dotace

Každá dotace má samozřejmě své podmínky. Ty musí žadatel splnit, aby jeho žádost byla uznána a stát mu peníze vyplatil. Pro získání této dotace na nabíjecí stanice v rámci programu Nová zelená úsporám je potřeba mít zpracovanou projektovou dokumentaci.

Také platí, že dobíjecí stanice musí být umístěna na pozemku žadatele, nesmí být veřejně přístupná a dotace se udílí pouze na nabíjecí stanice na elektromobily s dynamickým řízením výkonu.

Výše podpory je nanejvýš 50 % z realizačních výdajů. U bytových domů je výše dotace omezena počtem zřizovaných nabíjecích bodů - nesmí jich být více, než je počet bytových jednotek v domě. Žadatelem v tomto případě smí být vlastník domu, stavebník nebo SVJ bytového domu.

Jak podat žádost o dotaci?

Pokud chcete mít jistotu, že splníte všechny podmínky a v žádosti budete mít správně uvedeny všechny údaje, je výhodné požádat o tuto službu některou firmu specializující se právě na podávání žádostí o dotace. Takových na trhu působí velké množství a může vám to ušetřit spoustu starostí i času.

Žádost o dotaci na elektromobil ale můžete podat i osobně. Máte-li zájem o dotaci z programu Nová zelená úsporám, je nejjednodušší cestou podat žádost přímo přes webové stránky Novazelenausporam.cz. Vpravo nahoře najdete tlačítko, které vás přesměruje do Agendového informačního systému SFŽP ČR sloužícího k podávání žádostí o dotace.

Zajímá vás, jaké jsou ty nejlepší elektromobily?

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Nové dotace na Teslu či autobus v roce 2025

Pokud jste dotační výzvu Záruka elektromobility - I. výzva k dotacím na elektromobily pro OSVČ prošvihli, buďte ve střehu. Coby členové Evropské unie jsme spolu s ostatními státy EU zavázaní ke snižování uhlíkové zátěže, přičemž jedním z nástrojů je právě snižování podílu spalovacích motorů. Proto je v zájmu státu dále podporovat nákup elektromobilů.

Média počátkem roku 2025 informovala o úvahách špiček Evropské unie o novém dotačním programu na nákup elektromobilů, jež by měl mít celoevropský charakter. Podrobnosti ale tou dobou nebyly známé.

V rámci českého ministerstva životního prostředí by měla v roce 2025 ještě jedna dotační výzva přijít, ta se však má týkat pouze firemních užitkových vozů a autobusů na alternativní pohon.

Mimořádné odpisy na elektromobily

Možná nevíte, že je možné uplatnit na elektromobily mimořádné odpisy. Tato možnost platí až do roku 2028.

Podnikatelé mají tu výhodu, že pokud si pořídí nějaký majetek (například) auto, mohou na něj uplatnit odpisy a díky tomu výrazně ušetřit. Do konce roku 2023 bylo možné provádět i mimořádné zrychlené odpisy, které vláda ČR zavedla v době koronavirové pandemie. Ale zároveň platí, že na bezemisní vozidla je možné mimořádné zrychlené odpisy uplatňovat až do konce roku 2028. Má to ale svá pravidla.

Pokud chcete uplatňovat mimořádné odpisy na elektromobil nebo na vozidlo s pohonem na vodík, tak musí jít o vozidlo zakoupené od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2028. Při odpisech zároveň bude platit, že:

  • za prvních 12 měsíců budete moci uplatnit odpisy do výše 60 % vstupní ceny,
  • za dalších 12 měsíců budete moci uplatnit odpisy do 40 % vstupní ceny.

Pojištění elektromobilu v roce 2025

Koupě elektromobilu není levnou záležitostí. A podobné to může být i s pojištěním elektromobilu. I když se totiž na majitele elektromobilů vztahují různé výhody a mají různorodé úlevy (například dálniční známka pro elektromobily zdarma), tak například na havarijním pojištění pro elektromobil si leckdy můžete pořádně připlatit.

Cena havarijního pojištění na elektromobil se odvíjí od několika faktorů:

  • model vozidla,
  • cena vozidla,
  • věk majitele,
  • místo bydliště majitele.

Výsledkem ale je, že většina pojišťoven nabízí výrazně dražší havarijní pojištění na elektromobil, než jaké by vám nabídla na srovnatelné auto se spalovacím motorem. Podle různých srovnání je havarijko na elektromobil leckdy až o 40 % dražší, což se rovná přeplatku o několik tisíc korun.

Nicméně, havarijní pojištění na elektromobil se rozhodně vyplatí, protože i drobná škoda se může proměnit v opravu za desítky až stovky tisíc korun.

Co se týká povinného ručení na elektromobil, tak tam je situace u většiny pojišťoven přesně opačná. Povinné ručení na elektromobil bývá (i výrazně) levnější než povinné ručení na auto se spalovacím motorem. Z různých průzkumů vychází, že je levnější asi o pětinu.

A jelikož je povinné ručení nutné a musí ho mít každý provozovatel vozidla (což je změna oproti předchozím letům, kdy povinné ručení hradil majitel vozidla), je potřeba uzavřít ho hned, jakmile si elektroauto koupíte.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ povinné ručení

Autor: Maxim Hrozný