Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Tlak v pneumatikách

Tak jako krevní tlak je důležitý pro správný oběh krve, tlak v pneumatikách je nezbytný pro správný běh auta. Jaký by měl být ideální tlak v pneumatikách a jak to zjistit? Co mohou podhuštěné, nebo naopak přehuštěné pneumatiky způsobit? A co dělat, když svítí kontrolka tlaku? V tomto článku si řekneme vše potřebné včetně toho, jak může s problémy s pneumatikami pomoci kvalitní autopojištění. 

SPOČÍTEJTE SI POVINNÉ RUČENÍ

Proč je důležitý správný tlak v pneumatikách?

Správný tlak v pneumatikách ovlivňuje kvalitu jízdních vlastností auta. Je zásadní jak pro bezpečnost jízdy, tak i životnost pneumatik, včetně jejich dezénu.  

Podhuštěné pneumatiky - zvyšují riziko aquaplanningu a prodlužují brzdnou dráhu vozu. Také se více opotřebovávají okraje pneumatiky.
Přehuštěné pneumatiky - zhoršuje se přilnavost, pneumatiky špatně tlumí povrchové nerovnosti, čímž se opotřebovává závěsný systém, stejně jako střední část běhounu pneumatiky. 

Oba nedostatky mohou mít vliv i na další jízdní vlastnosti vozidla, ať už je to nedotáčivost, nebo naopak přetáčivost volantu, opotřebení přilehlých systémů nebo spotřeba vozu - podhuštění o pouhou 0,1 baru zvyšuje spotřebu paliva o 1 %.

V konečném důsledku tak může mít špatný tlak v pneumatikách vliv i na vaši bezpečnost. 

Tlak v pneumatikách

Jaký je ideální tlak v pneumatikách?

Udržovat v pneumatikách správný tlak je klíčové. Otázkou však je, jaký je správný tlak? Obecně se dá říct, že u osobního vozidla se pohybuje při standardních jízdních podmínkách kolem 2,3 baru. 

Každé vozidlo je ale jiné, a tak byste si měli zjistit konkrétní hodnoty právě pro to své a za různých podmínek. K tomu slouží tabulka huštění pneumatik, kterou najdete buď v uživatelské příručce k vašemu vozu, na internetu nebo přímo na karoserii vozidla - nejčastěji na sloupku u dveří řidiče nebo na palivové nádrži. Jak taková tabulka vypadá, se můžete podívat na obrázku níže.

Tabulka huštění pneumatik

Kde zjistit hodnoty tlaku

  • Uživatelská příručka
  • Internet
  • Karoserie vozu

Při huštění pneumatik se tudíž řiďte informacemi udávanými výrobcem vozidla. Přičemž obvykle bývá jiný tlak v předních a jiný v zadních pneumatikách. Pokud cestujete plně naloženi, můžete být při foukání pneumatik o něco štědřejší. Hodnoty se různí také v závislosti na rozměru kol. Pro příklad uvádíme tabulku huštění pneumatik u jednoho z nejpočetnějších typů vozu na českých silnicích.

Tabulka huštění pneumatik pro vůz Škoda Octavia II 2.0 TDI 4×4

Tlak přední (prázdný vůz) Tlak přední (plný vůz) Tlak zadní (prázdný vůz) Tlak zadní (plný vůz)
2.2 bar 2.3 bar 2.2 bar 3.1 bar

Zdroj: pneutlak.cz

S kontrolou pomůže měřit tlaku pneu

Abyste předešli výše popsaným problémům, je potřeba si tlak v pneumatikách pravidelně hlídat. Doporučuje se tak učinit zhruba každé dva týdny a před každou dlouhou cestou. Například pokud se chystáte autem do zahraničí. 

Tlak v pneumatikách zkontrolujete snadno buď pomocí kompresoru na benzínce, nebo pomocí domácích kompresorů a pump. Pořídit si můžete také měřič tlaku pneu, což je obvykle malý digitální přístroj, který umožňuje měřit tlak v různých jednotkách během několika málo vteřin. Stačí jej jednoduše nasadit na ventil pneumatiky a na displeji se vám obratem ukáže naměřená hodnota.

TIP: Problémy s pneumatikami patří při cestách autem do zahraničí k těm nejčastějším. Pro tyto případy se vám bude hodit připojištění technické asistence do zahraničí, které si můžete sjednat k cestovnímu pojištění a které vám pomůže při různých nesnázích spojených s vaším vozem. Pokud například píchnete kolo a nebude ve vašich možnostech jej vyměnit, technická asistence se postará o odtah vozidla a výměnu pneumatiky, případně o vůz náhradní.

SPOČÍTEJTE SI POVINNÉ RUČENÍ

Kontrolka tlaku v pneumatikách

Žijeme ve 21. století, a tak je v nových autech samozřejmostí propojení kontroly tlaku v pneumatikách s informačním systémem na palubní desce. 

Stará se o to takzvaný Tire Pressure Monitoring System neboli TPMS. Od roku 2014 ho musí mít všechna nová vozidla v Evropské unii. Tento systém senzoru tlaku v pneumatikách konstantně hlídá jeho hodnotu a v případě, že se pohybuje mimo stanovenou hraniční mez, varuje řidiče rozsvícením kontrolky. 

V takovém okamžiku zbystřete. Zastavte, jakmile to bude možné, a přesvědčte se, že tlak vzduchu v pneumatice skutečně klesl. Doporučujeme se v takových případech řídit radami výrobce vozidla. Rozhodně dbejte zvýšené opatrnosti a při nejbližší možné příležitosti pneumatiku dofoukejte na kýženou hodnotu. V opačném případě podstupujete hazard se životem.

Jak nafouknout pneumatiku?

Přitom není nic jednoduššího než právě dohuštění tlaku v pneumatikách, případně jeho upuštění. Využít můžete ideálně domácí kompresor nebo kompresor na benzínce. Hadici kompresoru nasadíte na ventilek a na věži kompresoru zmáčknete příslušné tlačítko - obvykle označené znaménkem plus (+). Pro upuštění vzduchu použijete tlačítko minus (-). Jejich pomocí se dostanete na požadovanou hodnotu. 

Pokud by tlak v pneumatice i nadále ucházel, může se jednat o defekt. V závislosti na vašem voze bude nejspíš potřeba buď kolo vyměnit, nebo zalepit. Pokud na to nestačíte sami, obraťte se na svůj servis, případně využijte asistenční službu, která je součástí vašeho povinného ručení.

Autoasistence vám pomůže zajistit například odtah do servisu, některé pojišťovny pak také formou různých výhod a bonusů k povinnému ručení nabízí proplacení výměny poškozené pneumatiky za novou.

Není tomu tak ale vždy, naopak mnoho pojišťoven vám v rámci povinného ručení defekty kol neuhradí, vždy se proto u své pojišťovny informujte.

Pokud si zrovna pořizujete auto nové nebo vám u stávajícího vozu bude brzy povinné ručení končit, můžete se porozhlédnout po výhodnější nabídce. Využít k tomu můžete naši online kalkulačku povinného ručení, do které stačí vyplnit několik základních dat o vašem vozidle a během chvilky se dozvíte, za kolik si můžete pojištění pořídit. Následně si ho můžete jednoduše sjednat. 

SPOČÍTEJTE SI POVINNÉ RUČENÍ

Některé pojišťovny umožňují sjednat si k havarijnímu pojištění doplňkové připojištění na pneumatiky, které řidiče chrání v případě poškození jak samotných kol (proražení, defekty způsobené výmoly na silnicích apod.), tak například i u poškození ráfků. Vždy si ale dopředu pečlivě pročtěte podmínky vybraného produktu, a to včetně výluk

A pokud ještě havarijní pojištění pro své auto nemáte, nebo vám přijde, že za něj platíte ročně příliš mnoho, porovnejte si nabídky jednotlivých pojišťoven v našem srovnávači. Vybírat můžete nejen podle ceny, ale také podle vámi preferovaných limitů pojistného krytí i užitečných připojištění. Produkt, který vám bude vyhovovat nejvíc, si pak rovnou online a z pohodlí domova sjednáte a budete tak moct jezdit bez starostí.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ