Škrticí klapka: K čemu slouží a jak ji vyčistit?
Mnoho lidí nemá o této součástce motoru ani ponětí. Občas vám může ale pěkně znepříjemnit život. Řeč je o škrticí klapce. K čemu v autě vlastně slouží? Jak poznáte, že je s ní něco špatně a jak tomu předejít? Máme pro vás všechny podstatné informace, včetně toho, jak takovou škrticí klapku vyčistit.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
Co je to škrticí klapka?
Škrticí klapka je součástí auta, která má na starost regulaci množství nasávaného paliva do motoru. Díky tomu je možné motor ovládat. Používá se nejčastěji v zážehových motorech, ale občas i v těch vznětových - dá se ovládat pomocí plynového pedálu.
Jak škrticí klapka funguje?
Škrticí klapka je napojena plynový pedál, a to buď mechanicky, nebo elektronicky. Při zmáčknutí pedálu se klapka otevře a zajistí přívod vzduchu a paliva. Pokud je systém mechanický, tak je mezi pedálem a samotnou klapkou natažené lanko. V případě sešlápnutí pedálu se klapka otevře.
V případě elektronicky ovládané škrticí klapky se pracuje se signálem, který zpracovává řídicí jednotka automobilu a vzniká rovněž na základě sešlápnutí pedálu.
V podstatě se tak jedná o princip fungování klasické klapky - při přidání plynu se více otevírá, při ubrání plynu se začne zavírat.
Čtete si právě teď tento článek a napadá vás v souvislosti s tím, zda náhodou nepřeplácíte na svém povinném ručení? Tak si na chvíli dejte se čtením pauzu a zkontrolujte si to pomocí naší kalkulačky povinného ručení. A pokud zjistíte, že ano, tak si pomocí té stejné kalkulačky můžete najít a rovnou sjednat výhodnější pojistku.
Jak se projeví porucha škrticí klapky?
Se škrticí klapkou můžou být občas problémy. U té mechanické se nejčastěji stane, že se zanese nebo se může uvolnit lanko, kterým je ovládána. Elektronická je zase zcela závislá na elektronice vozu, která se může rovněž poškodit.
Co potom nastává? Nejčastěji motor nereaguje na přidání plynu správně a v takové intenzitě, v jaké by měl. Má také nepravidelný chod, mohou mu kolísat otáčky a auto může mít špatné rozjezdy. Může se také rozsvítit kontrolka motoru.
Občas se na poruchu škrticí klapky ani nemusí přijít, ale zjistí se v rámci pravidelné STK.
Spočítejte si povinné ručení přes naši online kalkulačku.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
Jak předejít poruchám škrticí klapky?
Nejlepší prevencí před poruchami škrticí klapky je její pravidelné čištění. Ovšem ani to vám nezaručí, že vám škrticí klapka vydrží po celou životnost vašeho vozu. Škrticí klapka by se měla určitě vyčistit zhruba po 100 tisících kilometrech. Obecně se doporučuje však i častější čistění, a to zhruba po každých 20 až 30 tisících kilometrech.
Jak na čištění škrticí klapky?
Čištění škrticí klapky je možné i v domácích podmínkách. Kde ji vlastně v autě najdeme? Nachází se v sacím potrubí, konkrétně mezi vzduchovým filtrem a sacím kolektorem. Možná bude potřeba ji demontovat. V tomto případě je nutné postupovat přesně podle pokynů výrobce.
Na samotné čištění je v obchodech k dispozici speciální prostředek, který je na tento účel přesně určený. Čistič škrticí klapky nanesete a necháte chvíli působit. Následně jen kartáčem nebo hadrem odstraníte nečistoty.
Potom škrticí klapka nainstalujte zpět. Je potřeba zkontrolovat, že vše správně sedí a nikde nedochází k úniku vzduchu.
Pokud si nejste čistěním škrticí klapky svépomocí jistí, poraďte se s odborníkem.
Nepřidělávejte si starosti, sjednejte si havarijní pojištění
I když některé pojišťovny nabízejí tzv. pojištění poruchy vybraných autodílů, tak se většinou proti nákladům na rozbité součásti vašeho vozidla nedá příliš efektivně bránit.
Před čím se ale krýt můžete, jsou různé živelní události, vandalismus nebo různé škody způsobené na vašem autě, a to ať už nabouráte, nebo si třeba jen odřete vůz na parkovišti. Krýt vás v tomto případě bude správně sjednané havarijní pojištění.
Jak najít to nejlepší? Je potřeba si dobře pročíst pojistné podmínky a zjistit, před čím vás vlastně vaše pojistka chrání a jaké jsou limity. Naše kalkulačka havarijního pojištění vám dostupná pojištění hravě srovná a vy si už jen vyberete to pravé sobě na míru.