Jak správně používat autoklimatizaci
Klimatizace je už několik let součástí standardu všech vozidel. Někdo ji používá méně, někdo více, ale vždy záleží na jejím optimálním nastavení, aby dokázala sloužit tak, jak má.
Na výběr je několik druhů
Klimatizace v autě mohou být manuální, poloautomatické a automatické. U těch prvních je ta nevýhoda, že si vše musíte nastavit sami, tedy od teploty po sílu a směr vzduchu. Pokud navíc vše nastavíte špatně, dosáhnete vyšší spotřeby nebo si minimálně uženete nachlazení. Manuální klimatizace jsou obecně největší žrouti spotřeby. Poloautomatická klimatizace není zase tak častá. Jedinou její výhodou oproti manuální, je navíc jen přesné nastavení teploty. Automatickou klimatizaci pak obsahují dražší vozy, ale ze všech je zároveň nejlepší. Zde zvolíte pouze teplotu a čidla ve voze se o ostatní nastavení postarají samy. Automatické klimatizace mají také výrazně nejnižší spotřebu, takže i za přes jejich vyšší cenu v konečném důsledku ušetříte.
Typ klimatizace | Spotřeba paliva |
---|---|
Manuální | 0,35 l |
Poloautomatická | 0,4 l |
Automatická | 0,2 l |
Pzn: Průměrné hodnoty spotřeby klimatizace
Vhodné nastavení na cestu
Málo řidičů si uvědomuje, že příliš nízká teplota může mít za následek i dlouhodobé zdravotní problémy. Proto byste se měli řídit především dvěma jednoduchými pravidly. A) nenastavujte teplotu o více jak 5 stupňů níže, než je teplota venkovního vzduchu. B) nenechte klimatizaci foukat přímo na vaše tělo, ale na okna. V opačném případě vás rozbolí hlava, nebo dostanete zánět. Nepříjemné jsou také poruchy krevního oběhu a srdeční potíže. Pokud se z vychlazeného vozu dostanete na horký venkovní vzduch, tělo zažije šok a mnohem rychleji se začne přehřívat. Pak už občas nezbývá, než doufat, že jste si pro případnou hospitalizaci sjednali vhodné pojištění.
Nejlepší způsoby péče o klimatizaci
Klimatizace není žádné perpetuum mobile. Je třeba se o ni řádně starat a myslet při jejím použití i na okolnosti během jízdy. Základem je doplňování chladicí kapaliny a výměna filtru v kabině. To by měla být povinnost minimálně jednou ročně a obvykle na jaře, jelikož po vlhké zimě se mohou na filtru tvořit plísně. Nejen, že tím klimatizaci udržíte na vhodné spotřebě, ale také se uvnitř vozidla postaráte o svěží vzduch bez zápachu. Nejmodernější klimatizační jednotky dokonce používají systém Climatronic Air Care, který dokáže díky pokročilému kabinovému filtru recirkulovat znečištěný vzduch z venkovních zplodin, nebo pyly.
Autoklimatizace může být velmi dobrým společníkem na dlouhých cestách. Před nimi vás zatíží komplexní příprava vozidla, ale než se potýkat s obtížemi, raději vyjíždějte opravdu připravení. A to včetně vhodného pojištění.