Jak prověřit ojetý vůz
Kupujete ojeté vozidlo a chcete mít jistotu, že je v pořádku? Potřebujete si podrobně prověřit jeho specifikace i historii, ale nevíte jak? V našem článku poradíme, jak to udělat, aby vás nákup staršího auta nestál zbytečné nervy.
Co vidíte na vlastní oči
Není vhodné se na to vyloženě spoléhat, jelikož i přes důkladnou prohlídku nemusíte vůz poznat tak dokonale, abyste na něm nenašly zásadní vady. I tak si ale řekneme, na co přesně se zaměřit ještě předtím, než se s vozem vydáte na testovací jízdu.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ
Exteriér
Mimo oděrky a prohlubně na karoserii si všímejte i mezer mezi jednotlivými částmi, které by k sobě měly přiléhat všude stejně. Jakmile uvidíte výraznější odchylku, nebo spoje, které tam nepatří, pravděpodobně byla tato část měněna. Rovněž si všímejte rozdílů v barevnosti, nejlépe na denním světle. Mohlo totiž dojít k zatmelení daného místa a přelakování. Dobře to půjde poznat zejména u světel. Při lakování blatníku se totiž světla příliš často nedemontují, a tak na nich trochu laku může zůstat.
Vyzkoušejte i všechny dveře, včetně kufru a poslouchejte zda vržou, nebo jestli není problém se zavíráním. Pokud ano, znamená to, že karoserie je nějakým způsobem pokřivená, s velkou pravděpodobností kvůli bouračce.
Nezapomínejte ani na rez. Vůz, který nebyl garážovaný, ale často nebo dlouho stál venku, bude mít problémy s korozí podvozku nebo také ližin pod dveřmi.
Interiér
Důkladnou prohlídku věnujte i interiéru. Jestliže jsou rezavé díly právě ve vnitřní části vozu, není něco v pořádku. Do míst mohlo výrazně zatékat, vůz se mohl klidně postavit do cesty povodni. V takovém případě se podívejte i pod koberce, zda neuvidíte stopy zaschlého písku a bahna.
Na dřívější havárii poukáže také stav krytu airbagu. Například při zmáčknutí by měl být pevný a také obsahovat nápis Airbag s logem značky, čímž budete mít větší jistotu, že je kryt původní a airbag zůstal prozatím nevyužit.
Velmi napoví stav často užívaných částí interiéru, zejména plastů, pedálů, volantu, tachometr, ale i prostoru dveří nebo palubní desky, stejně jako podoba čalounění sedaček. To vše napoví, jak moc užívané auto bylo a kolik má zhruba najeto.
Kontrola v databázích
Ačkoliv by se to stávat nemělo, mnohdy ani servisní knížka neodhalí pravý stav vozu, a to především u těch, které jsou dovezeny ze zahraničí. Pro podrobnou identifikaci použijte informace z databází. Dostanete se k nim pomocí SPZ, kterou zadáte do formuláře České kanceláře pojistitelů a VIN kódu, k jehož vložení můžete využít například stránky zkontrolujsiauto.cz
Co zjistíte pomocí SPZ:
- Značku a typ vozidla
- Název pojišťovny
- Platnost pojištění
Co zjistíte pomocí VIN:
- Značku a typ vozidla
- Motorizaci
- Opravy a servis
- Havárie
- Rok výroby
- Výbavu
- Najeté kilometry
- Záznamy z STK
- Kontrolu odcizení
- Země původu
- Historii inzerce
Kompletní informace, které můžete z VINu zjistit najdete v článku o VINu.
Pokud se vám vůz nakonec líbí a shledáváte, že je v pořádku, musíte se s majitelem domluvit i na převodu a zápisu do registru vozidel. Také mějte na paměti, že již od prvního dne musíte mít sjednáno povinné ručení.