Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Startování auta přes kabely

Vybitá baterka u auta či motorky patří k těm ,,příjemnějším" defektům. Obvykle totiž stačí pustit jí trochu proudu ze sousedova vozidla, pokud je po ruce, a je po problémech. Potíž bývá spíš na straně řidiče, když s sebou nevozí pro všechny případy startovací kabely. Má-li je však, pak je zápas s energií pro pohon systémů v autě prakticky vyhraný. Povíme vám, jak na startování auta přes kabely.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Nezřídka se může stát, že přijdete ke svému vozu, otočíte klíčkem v zapalování, případně zmáčknete příslušné tlačítko, ale zpod kapoty se ozve jen smutné hekání. To je baterka, která ze všech posledních sil volá o pomoc. 

Naštěstí ale není nic jednoduššího, než ji ,,napojit na přístroje" a dodat jí zase sílu do života. Není to nic složitého a zvládne to každý. Teď si tedy řekneme krok za krokem postup při startování auta přes kabely. 

Startování přes kabely

Postup startování auta přes kabely krok za krokem

1) Co budete potřebovat?

V první řadě budete potřebovat alespoň jedno funkční auto s ochotným majitelem/majitelkou či řidičem/řidičkou, který vám daruje něco ze své vlastní elektrické energie. 

V dalším sledu se neobejdete bez startovacích kabelů. Koupíte je za pár stovek na benzínce, v auto-moto obchodech nebo na internetu. Ačkoli nepatří do povinné výbavy, vyplatí se je u sebe v autě mít. 

Startování přes kabely v případě dieselu

Myslete také na to, že při startování přes kabely v případě dieselu je zapotřebí k nastartování více proudu, a tudíž kabely s vyšším průřezem vodiče. Ideálně od 16 mm2.

2) Přistavte auta k sobě

Základním předpokladem pro úspěšné nahození auta s tzv. vytlučenou autobaterií je, že parkuje tak, aby se k němu mohlo přiblížit druhé vozidlo. Občas to může být oříšek, ale bez jeho rozlousknutí se neobejdete. Leda byste měli velmi dlouhé kabely. 

Předpokládejme tedy, že parkujete tak, aby se k vám druhé, funkční vozidlo dokázalo přiblížit na vzdálenost startovacích kabelů, které mívají obvykle kolem pěti metrů. Přistavte auta tak, aby byla v dostatečné blízkosti, ale zase tak, aby se raději nedotýkala - kvůli přenosu elektrické energie po vodivých částech. 

3) Nastartujte

Aby vůbec celý proces mohl zafungovat, je zapotřebí nastartovat druhé fungující vozidlo. A to ještě před tím, než upevníte kabely. 

4) Zapojte kabely

Tohle je sice jednoduchý, ale taky trochu zapeklitý krok. Při zapojování kolíků startovacích kabelů byste měli dodržovat určitý postup.

K dispozici máte dva kabely. Jeden černý se svorkou na každém konci, a jeden červený, taktéž s přichycovacími klipsy na obou zakončeních. Červený kabel zpravidla bývá označený znamínkem (+) a připojuje se k pozitivnímu pólu baterií. Černý bývá naopak označený znamínkem (-) a patří k negativnímu pólu. 

5) Správné pořadí zapojení kabelů

Abyste dodrželi správný postup, měli byste v tomto pořadí:

  • zapojit červený kabel k vybité baterii (k pozitivnímu pólu, tedy + na +),
  • opačný konec červeného kabelu připojit k pozitivnímu pólu baterie nastartovaného auta,
  • černý kabel připojit k zápornému pólu baterie nastartovaného auta,
  • opačný konec černého kabelu připojit k zápornému pólu vybité baterie.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

6) Počkejte

Nyní chvilku vyčkejte, alespoň pár desítek vteřin či pár minut, aby se stačila ,,šťáva" dostat do vybité autobaterie. 

7) Nastartujte

Teď přichází okamžik pravdy, na který jste čekali. Pokud je auto v pořádku a baterie byla pouze vybitá, měli byste mít vyhráno. 

Zkuste nastartovat vůz s touto baterií a uvidíte, zda naskočí. Pokud ano, můžete se radovat. Teď už stačí kabely zase sundat, chvíli počkat a vyrazit. 

8) Odpojte kabely

Nenechte se strhnout pocitem vítězství a odpojte kabely tak, jak se to sluší a patří. Tedy v tomto pořadí:

  • odpojte černý kabel z nabíjené baterie,
  • odpojte černý kabel z baterie, která byla v pořádku,
  • odpojte červený kabel z baterie, která byla v pořádku,
  • odpojte červený kabel z nabíjené baterie.

9) Nechte baterii dobíjet

Ani teď se ještě nevyplatí opouštět kolbiště. Raději nechte motor nějakou dobu nastartovaný. Tím zajistíte, že se vaše autobaterie bude dobíjet na potřebnou hladinu. 

Taky si tím ověříte, že je problém skutečně vyřešený. Pokud byste zaznamenali, že se baterie opět vybíjí, může být příčina jinde. Možná již doopravdy dosloužila, nebo může být závada v alternátoru či nějaké části elektroinstalace.

Rizika startování přes kabely

Mějte na paměti, že při startování přes kabely zacházíte s elektrickým proudem. A ten může být při nesprávném dodržení postupů nebezpečný jak vašemu vozidlu, tak i vám samotným. 

Rozhodně byste se měli vyhnout dotyku vodivých ploch kabelů, pokud jsou připojené ke zdroji elektrické energie. Stejně tak se vyvarujte křížení kabelů. Nikdy také nepřipojujte jako první černé kabely, hrozí riziko zkratu. 

Při nedodržení správného postupu může dojít i k závažným poruchám, a to nejen na autobaterii, ale i na jiných součástech elektrického obvodu auta. Pokud si tedy nejste stoprocentně jisti tím, co děláte, obraťte se na odborníka. 

kalkulačka HAVARIJNÍho POJIŠTĚNÍ

Povinné ručení a havarijní pojištění

Poruchy, které se stanou na vašem vlastním autě, třeba i nevhodnou manipulací při dobíjení autobaterie, si můžou vyžádat nákladné opravy.

V takových případech může vaši peněženku spasit správné havarijní pojištění. Jeho sjednání přitom může být hračka. Pomocí naší online kalkulačky havarijního pojištění si najdete, kolik vás bude u které pojišťovny stát, a rovnou si ho můžete z pohodlí domova sjednat. 

To samé platí i o povinném ručení. Využijte naši online kalkulačku povinného ručení a zjistěte, které povinné ručení je pro vás nejvýhodnější, a zda případně na tom stávajícím zbytečně nepřeplácíte. 

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Autor: Maxim Hrozný