Nehoda není náhoda
Publikováno: 24.04.2019
Dopravní nehoda je situací, kterou si nepřeje zažít nikdo z nás. Ať už se nehoda týká přímo nás anebo jsme pouze jejím svědkem, vždy se jedná o velmi nepříjemný a stresující zážitek. Pokud vše skončí pouze zmačkanými plechy, je to ta nejlepší možná varianta, kterou následně vyřeší kvalitně sjednané pojištění vozidla. Bohužel často to ale více než samotné vozidlo odnáší jeho posádka. Pojďme se tedy společně podívat na dopravní nehody trochu podrobněji.
Nejčastější příčiny dopravních nehod
Pokud se zaměříme na statistické údaje týkající se dopravních nehod v ČR za loňský rok, tj. rok 2018, jsou bohužel tato čísla opět o něco vyšší než v předchozím roce. Za loňský rok řešila policie celkem 104 764 dopravních nehod, při nichž zemřelo 565 lidí a 2 465 jich bylo těžce zraněno. A to všechno i přes to, že v médiích stále častěji vídáme kampaně, které upozorňují na různé oblasti dopravních nehod, a to od jejich prevence až po poskytování první pomoci. Když se zamyslíme nad tím, jaká je jejich nejčastější příčina, většinu z nás napadne zřejmě nepřiměřená rychlost. Tato položka v ,,žebříčku" nejčastějších příčin samozřejmě figuruje, ale překvapivě ne na prvních příčkách.
Dle údajů PČR byla za rok 2018 desítka nejčastějších příčin dopravních nehod následující:
Pořadí | Nejčastější příčiny dopravních nehod zaviněných řidiči | Počet nehod |
---|---|---|
1. | Řidič se plně nevěnoval řízení | 16 901 |
2. | Nesprávné otáčení nebo couvání | 9 021 |
3. | Jiný druh nesprávné jízdy | 8 106 |
4. | Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem | 7 830 |
5. | Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 6 741 |
6. | Nezvládnutí řízení vozidla | 4 774 |
7. | Vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu | 4 176 |
8. | Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 3 990 |
9. | Nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě“ | 3 972 |
10. | Vjetí do protisměru | 2 738 |
I tak ale příčina ,,nepřiměřené rychlosti" jedno prvenství v rámci statistik přeci jen získala. Nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky stálo v minulém roce život nejvíce lidí. S číslem 95 obětí se tedy tato příčina dopravní nehody zapisuje do statistiky jako nejtragičtější. Vzpomeňte si na to, třeba až příště budete spěchat do práce za hustého deště nebo ranní mlhy a sundejte nohu z plynu, ne nadarmo se totiž říká ,,spěchejte pomalu".
„Věřte nevěřte“ aneb nejčastější mýty o dopravních nehodách
Jistě už každý z nás slyšel mnohé o tom, jak se při dopravní nehodě chovat, co dělat a co naopak rozhodně nedělat. Je to ale všechno pravda? Vybrali jsme pro vás čtveřici oblastí nepravdivých tvrzení, která stojí za to uvést na pravou míru.
1. Nehoda se obešla bez zranění, policii volat nemusíme
Toto tvrzení sice z pravdy vychází, není však úplné. Policii je nutné zavolat v případě, že dojde při nehodě ke zranění či úmrtí, ale také v případě, když škoda přesáhne částku 100tis. Kč a nebo dojde k poškození majetku třetích osob. Pokud tedy dojde například k poškození svodidel nebo dopravního značení, policii je nutné zavolat v každém případě.
2. Výměna telefonních čísel postačí
Došlo k dopravní nehodě, kdy není nutné volat policii, vyměníme si tedy s druhým účastníkem nehody telefonní číslo a později vše dořešíme. Pozor, tak takhle rozhodně ne! V tomto případě je nutné sepsat tzv. Záznam o dopravní nehodě, který slouží pojišťovně viníka jako zásadní podklad k řešení pojistné události. Důrazně doporučujeme do záznamu zapsat i viníka nehody, předejdete tak dalším zbytečným dohadům a pokud je to možné, pořídit fotodokumentaci z místa nehody.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ
3. První pomoc
Tvrzení a mýtů spojených s tím, jak se chovat ke zraněným při dopravní nehodě je nespočet a jejich popis by zřejmě vystačil na samostatný článek. Zde tedy jen ve zkratce.
- „Je nutné vytáhnout všechny pasažéry havarovaného vozidla ven.“ Toto tvrzení je pravdivé pouze v případě, že máme podezření na únik kapalin z vozidla, pokud hrozí riziko, že do nabouraného vozidla může narazit jiné a v případě, že zraněný nedýchá a nereaguje, pak je nutné zahájit okamžitou resuscitaci. V opačných případech je lepší, pokud pasažéři vyčkají v bezpečí vozidla na příjezd záchranné služby.
- „Neposkytovat první pomoc a masáž srdce v případě podezření na poranění páteře.“ Zde se jedná opravdu o mýtus. V případě, že zraněný nedýchá a nekomunikuje, je nutné v první řadě obnovit životní funkce.
- „U těhotné ženy neresuscitovat.“ Opět mýtus, který může ohrozit život nejen matky, ale i dítěte. Těhotná žena v takovém případě potřebuje vámi poskytnutou první pomoc stejně jako každý jiný.
V každém případě vždy nejprve volejte 155 či 112 a po celou dobu zůstaňte se záchranáři ve spojení, poradí vám jak v dané situaci postupovat.
4. Pojištění vozidla
I v oblasti pojištění vozidla najdeme tvrzení, jako je například:
- povinné ručení kryje škody na vašem vozidle;
- povinné ručení kryje škody pouze na majetku, nikoliv na zdraví poškozených.
Obě tato tvrzení nejsou správná. Povinné ručení naopak kryje škody způsobené viníkem nehody na majetku či zdraví třetích osob a to včetně trvalých následků, ušlého zisku nebo odškodnění psychické újmy. Nejedná se však o škody na vašem vozidle. Škody způsobené na vašem vozidle kryje havarijní pojištění anebo případně některé z nabízených připojištění, které si můžete k povinnému ručení sjednat.
Postup při dopravní nehodě
Připravili jsme pro vás pár bodů, které si pokud možno ,,zapište za uši" a v případě, že se stanete účastníkem dopravní nehody, pokuste se jich držet a postupovat právě takto.
- Zachovejte chladnou hlavu, nepanikařte!
- Zastavte a vypněte motor havarovaného vozidla.
- Oblékněte si reflexní vestu, kterou mějte vždy uloženou přímo ve vozidle, nikoliv v kufru. Ideální je mít připravenou vestu pro každého člena posádky vozidla, i když to v ČR není povinné.
- Zabezpečte vozidlo, tj. zapněte varovná světla a umístěte výstražný trojúhelník.
- Zjistěte zdravotní stav spolujezdců, případně dalších účastníků nehody.
- Je-li někdo zraněn, vždy nejprve zavolejte záchrannou službu nebo policii a až poté zahajte úkony první pomoci.
- Postupujte dle pokynů operátorů tísňové linky, nikdy neukončujte hovor jako první a vyčkejte příjezdu záchranné služby.
- Pokud nedošlo ke zranění žádného z účastníků dopravní nehody, zhodnoťte situaci a to, zda je nutné k nehodě přivolat Policii.
- V případě, že se jedná o drobnou nehodu, kdy není účast policie nutná, vyplňte s druhým účastníkem nehody Záznam o dopravní nehodě.
- Pokud to situace dovolí, pořiďte fotodokumentaci nehody.
Ukázka kampaně ,,Dopravní nehoda? Ty to zvládneš", která ukazuje jak postupovat při dopravní nehodě.
Štěstí přeje připraveným
Jistě jste toto rčení slyšeli již mnohokrát. A i když je jasné, že na dopravní nehodu není možné se nijak zvlášť připravit, i pro tento případ ho lze použít. Chovejte se na silnicích ohleduplně a dělejte maximum pro to, abyste vzniku dopravní nehody předcházeli. Buďte ale připraveni a sjednejte si online pro své vozidlo kvalitní povinné ručení s odpovídajícími limity krytí a ideálně v kombinaci s havarijním pojištěním. Tak můžete případné následky dopravní nehody alespoň minimalizovat.
Nevíte si s pojištěním rady? Od toho jsme tady, neváhejte nás kontaktovat!