Hromadná dopravní nehoda – jaké máte povinné ručení?
Publikováno: 24.10.2009
Doposud největší hromadná dopravní nehoda na D1 minulý čtvrtek opět upozornila, jak důležité je nepodceňovat limity plnění povinného ručení, tedy zákonného pojištění odpovědnosti za škody způsobené vozidlem. I běžné limity nemusí takovou škodu plně porýt a zbývající je pak na viníkovi.
Z dosavadních výsledků policejního vyšetřování vyplývá, že se při čtvrtečním kolapsu srazilo celkem 189 vozidel. Podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic, více než dvě třetiny kamionů nedodržovaly maximální povolenou rychlost 80 km/hod. Je to nesrovnatelně více než osobních vozidel, kde povolenou rychlost překročilo 10% aut, i přesto však skoro polovina všech vozidel nepřizpůsobila svoji rychlost aktuálním podmínkám a také nedodržela bezpečný rozestup min. 2 sekundy.
Hromadná nehoda byla ve skutečnosti tedy vlastně sérií 97 jednotlivých dopravních nehod, kde většina účastníků byla také viníky. ,,Většina hromadných dopravních nehod nebývá způsobena jedním viníkem, ale jedná se o současné zavinění několika řidičů, kteří kvůli nezvládnutí svého vozidla a malému rozestupu při vysoké rychlosti narazí do vozidel před sebou. Je to tzv. spoluzavinění a podle toho také pojišťovny vyplatí pojistné plnění," komentuje situaci Pavel Ronovský, z nezávislého odborného serveru Top-Pojištění.cz.
Správné určení viníka dopravní nehody v policejním protokolu je velice podstatné pro uplatnění a vymáhání škody z poviného ručení i havarijního pojištění. ,,Většina aut v ČR má bohužel základní limit plnění za škody na majetku ve výši 18 mil. Kč. I dle nařízení Evropské unie, budou muset tuzemské pojišťovny tento limit zvýšit. Novela zákona o povinném ručení by měla začít platit od 1. ledna 2009. Ale ani maximální limit ve výši 100 mil. Kč, které nabízí několik pojišťoven, by takovouto dopravní nehodu nepokryl. Podle našeho předběžného odhadu by se celková hodnota všech škod mohla překročit úroveň 100 milionů Kč," uvádí dále Pavel Ronovský.
Poškození mají totiž nárok nejen na náhradu škody na vozidle, na jeho opravu, odtah, ale také na případné zapůjčení náhradního vozidla, odškodnění za bolestné a trvalé následky úrazu, náhradu ušlého výdělku či nákladů na léčení vč. nových poplatků za návštěvu lékaře a pobyt v nemocnici. Peněz by se také mohl domáhat např. vlastník sousedícího pozemku, pokud by došlo i k ekologickým škodám. ,,V případě, že by viníkem byl pouze jeden řidič kamiónu, pak by z povinného ručení této přepravní společnosti pojišťovna uhradila škodu a veškeré náklady nad sjednaný limit by byla povinna uhradit tato spediční společnost nebo její řidič, který dopravní nehodu způsobil. Velice se obávám, že by ji toto dostalo do značně problémové finanční situace a možná by byla nucena vyhlásit bankrot. Z tohoto důvodu mne překvapuje, že je dnes nemalá část kamionů pojištěna i na nižší částky než je 100 mil. Kč a zákon přepravcům nenařizuje vyšší limit pojistného plnění, " řekl Pavel Ronovský.
Většina poškozených majitelů aut již tuto nehodu nahlásila svým pojišťovnám, ale část stále neví, jak má správně dále postupovat. ,,V případě, že má poškozený sjednáno havarijní pojištění, může se již obrátit na svoji pojišťovnu, i když doposud není ukončeno šetření nehody a policie nevystavila jednotlivé protokoly o dopravní nehodě. Má tak zajištěn rychlejší průběh likvidace škody a po fotodokumentaci techniky pojišťovny, může nechat své vozidlo opravit. Pojišťovna si následně uplatní vyplacenou škodu z povinného ručení skutečného viníka. V opačném případě, musí poškozený počkat s hlášením a také s opravou do uzavření šetření (mělo by být nejpozději do 30 dnů) a teprve potom nahlásit tuto škodu pojišťovně viníka. Tuto zákonnou povinnost má ale také viník samotný," upozornil Pavel Ronovský.
Tato ,,nehoda století" ovšem láká i různé podvodníky, kteří se snaží získat neoprávněně část pojistného plnění pro sebe, i když ve čtvrtek po D1 třeba vůbec nejeli. Pojišťovny proto budou porovnávat nahlášené škody s fotodokumentací jihomoravské policie. ,,Největší podíl škod bude nejspíš připadat na Českou pojišťovnu a pojišťovnu Kooperativa s dceřinnou Českou podnikatelskou pojišťovnou. Tyto tři pojišťovny totiž mají, dle údajů z ČKP, v současné době celkem více než 72% podíl na všech pojištěných vozidlech v republice. Všechny pojišťovny mají týmy vlastních detektivů, kteří se budou zabývat odhalováním podvodných hlášení ," dodal na závěr Pavel Ronovský.