Záruka na ojeté auto
I na ojetý vůz se vztahuje záruka. Zejména, pokud u koupeného vozu zjistíte zásadní vady, které vám autobazar, nebo přímo majitel nesdělil a nejsou uvedeny v kupní smlouvě. Pojďme se na možnost záruky, případně reklamace podívat podrobněji.
Na reklamaci máte právo
Při každé koupi ojetého vozu byste měli vědět, že můžete vůz reklamovat. Jde o právo z vadného plnění nového občanského zákoníku. V praxi to znamená, že pokud stav vozu neodpovídá ustanovení v kupní smlouvě a závada vám byla zamlčena, můžete tento prodej reklamovat. Vady lez prodejci vytknout nejlépe do 6 měsíců od prodeje.
Soukromý prodejce vozu
Prodávající odpovídá za skryté vady, i přesto, že se objeví až po nějakém čase od prodeje. Kupec se v podstatě může ozvat i po dvou letech, ovšem v této době je obtížné prokázat, kdy se vada na voze vyskytla, a zda její příčina souvisela s problémem, který prodávající neuvedl.
Záruka se nevztahuje na zjevné vady, které je možné jednoduše zjistit již při prohlídce, pokud je ovšem prodávající cíleně nezamlčí. Nejčastěji jde o korozi, viditelné poškození karoserie či interiéru, nebo chybějící kolo.
Jakými formulacemi se například prodávající NEZŘÍKÁ odpovědnosti za skryté vady?
- ,,Kupující se seznámil s technickým stavem vozu..."
- ,,Vůz vyžaduje opravu..."
- ,,Netěsnost motoru..."
- ,,Svítí kontrolka..."
- ,,Asi špatné brzdy..."
- ,,Objevuje se klepání..."
Pokud se prodejce nevěnuje servisu vozů, je jasné, že mnohdy nepozná příčinu vady a její rozsah. V takovém případě před prodejem doporučujeme navštívit autoservis a vůz pořádně zkontrolovat, případně o závadách zjistit co nejvíce a informace kupujícímu sdělit, ale rovněž je uvést v kupní smlouvě. Prodejce se může zříci odpovědnosti za vadu tím, že popíše její projevy, ovšem jen v případě, že pokud vada nebude opravena, vůz se nijak nepoškodí.
TIP
Bouraný vůz není vada. Prodávajícímu se doporučuje, aby kupce o havárii informoval a pokud si není jistý, zda auto boural předchozí majitel, může uvést, že neví, zda k havárii dříve došlo. Reklamace bouraného vozu je obtížnější, ale pokud prodávající tuto informaci zamlčí, bude zbytečně popotahován kupujícím kvůli následným vadám, i když s havárií nebudou souviset.
Autobazar
Jestliže bazar vůz prodává jako zprostředkovatel, za jeho vady odpovídá znovu majitel. Bazar prodej pouze realizuje. V takovém případě vadu u autobazaru reklamovat nejde.
Jestliže je autobazar vlastníkem vozu, věc se má už jinak a vy máte právo reklamovat u tohoto prodejce, pokud vady nejsou dostatečně popsány. Profesionální prodejci často stav vozu deklarují certifikátem, tedy podrobnou kontrolou vozu a jeho hodnocením. I tak ovšem v případě problému musí autobazar prokázat její uvedení v kupní smlouvě, nebo že nejde o vadu, za kterou by měl odpovídat a případně souvisí s opotřebením vozu novým majitelem.
Pokud není ujednáno jinak, záruka na prodaný vůz je 24 měsíců, ale i zde platí, že je lepší vadu nahlásit do 6 měsíců od prodeje. Prodejce pak musí vaši úspěšnou reklamaci vyřídit do 30 dnů.
TIP II
Pokud máte problém s reklamací, ať již u soukromého nebo profesionálního prodejce, vždy se můžete obrátit na soud a soudního znalce. Jestliže bude prokázána nedůvodnost zamítnutí reklamace, proplatí vám veškeré náklady, například na znalecký posudek a celé soudí řízení.
Dejte si dostatek času
Před samotnou koupí si vůz nejdříve rezervujte, abyste měli čas například na kontrolu vozu pomocí VIN kódu, prostudování kupní smlouvy (případné posouzení právníkem), ale také sjednání povinného ručení, které musíte mít již v okamžiku, kdy od prodejce koupeným vozem vyjíždíte.