Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Posilovač řízení sice není něco, bez čeho by se auto nerozjelo. Ale bez něj by bylo řízení mnohem náročnější. Umožňuje, aby točení volantem bylo snadné a plynulé. Co ale dělat, když se porouchá? A jak se o něj správně starat? Dozvíte se v článku. A nezapomeňte se zamyslet také nad správným pojištěním, aby vaše cesty byly ještě pohodovější. 

SPOČÍTEJTE SI POVINNÉ RUČENÍ

Nezapomeňte, že na cesty je důležitý nejen perfektní technický stav vašeho vozu, ale také kvalitní pojištění. To nejvýhodnější povinné ručení i havarijní pojištění si můžete vybrat v naší online kalkulačce, kde si k němu zvolíte i potřebná připojištění. Vybranou nabídku si pak také snadno, rychle a online rovnou i sjednáte.

Co je posilovač řízení?

Jestli jste si někdy zkusili otočit volantem u nenastartovaného auta, víte, jakou to dá práci nasměrovat kola tam, kam potřebujete. V rychlosti už je takový úkon snazší, neboť je zapotřebí mnohem menšího pohybu. I tak ale vynález posilovače řízení znamenal velký posun automobilizmu vpřed a dnes už si motoristický život bez něj nedovedeme představit.

Jedná se o zařízení fungující mezi volantem a nápravou. Hydraulický či elektronický systém umožňuje přenést zátěž z přední nápravy tak, aby její ovládání pomocí volantu šlo snadno a lehce. Díky tomu je kroucení volantem i při nízké rychlosti, například během parkování, pohodlné a jednoduché.  

Setkáme se s třemi typy posilovačů: hydraulické, elektrohydraulické a elektromechanické. 

Kromě toho, že má posilovač vliv na pohodlné ovládání auta a vy tak můžete řídit pohodlně i pomocí jedné ruky - aniž bychom to doporučovali - má i další praktické výhody. Umožňuje svižnější reakci na nenadálé události, pomáhá tlumit nárazy a ,,nerozhodí" vám řízení při náhlém defektu pneumatiky. Navíc ty nejmodernější systémy disponují řadou různých vylepšení, jako jsou řídicí asistenty. 

Posilovač řízení

Jak funguje posilovač řízení?

Princip fungování posilovače řízení se mírně liší na základě konkrétního typu, respektive použitého systému. 

Zmíněný hydraulický systém funguje na principu čerpadel a kapaliny. Čerpadlo je poháněno řemenem a umožňuje tlakovému oleji v soustavě působit na jednu či druhou stranu pístu, který je propojený s tyčí řízení, podle otáčení volantem. 

U elektrohydraulických posilovačů je princip podobný, jen s tím rozdílem, že čerpadla nepohání řemen, ale vlastní elektromotor. 

Nejmodernějším a momentálně také nejrozšířenějším je elektrický posilovač řízení, který bývá umístěn přímo na ozubené tyči řízení. Jeho klíčovým prvkem je elektromotor, který při snižování točivé síly spolupracuje se senzory a počítačem. Oproti zastaralejšímu hydraulickému systému je jeho výhodou, že se přizpůsobuje konkrétním jízdním podmínkám.  

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Kapalina do posilovače řízení

Ačkoli jsou hydraulické posilovače řízení vzhledem k evoluci na silnicích spíše na ústupu, stále se s nimi setkáte. Pokud takový vůz máte, musíte při jeho běžné údržbě pamatovat i na doplňování oleje do posilovače řízení. 

Při jeho doplňování dbejte rad výrobce vozu, které najdete v manuálu. Budou tam informace o typu kapaliny, frekvenci i množství doplňování. Rozhodně tento akt nepodceňujte, příliš nízká hladina tlakového oleje by mohla ohrozit fungování celého posilovače. Naštěstí se kapalina do posilovače obvykle mění v poměrně dlouhých intervalech, například po 1 roce až 2 letech, případně po každých 100 000 ujetých kilometrech. 

Kapalina se lije do zásobníku v motorovém prostoru. Bývá označen symbolem volantu nebo nápisem Power Steering. 

Rozhodně tedy pravidelně kontrolujte stav kapaliny. Jejím doplňováním můžete pozitivně ovlivnit životnost posilovače. 

Oprava posilovače řízení - cena

Jestliže při řízení začnete zaznamenávat stále namáhavější točení volantem, je pravděpodobné, že příčinou je závada na posilovači. Rozhodně byste ji neměli ignorovat, třebaže auto jste stále schopni ovládat. 

Zajeďte do servisu a nechte si vůz zkontrolovat. Výsledná cena opravy se liší od závažnosti závady. Výměna vadného dílu soustavy začíná na nižších tisících, nahrazení celého systému posilovače už by ale vyšlo násobně dráž.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Posilovače řízení u nejoblíbenějších tuzemských vozů

Na českých silnicích a dálnicích stále převažují vozy značky Škoda. Jak je to s posilovači řízení u dvou nejprodávanějších modelů - Škody Fabie a Škody Octavie?

Posilovač řízení u Fabia 1

U tohoto modelu se často setkáte s elektrohydraulickým typem posilovače řízení. Takový sice není poháněný plochým řemenem, nýbrž elektromotorem, i tak je ale zapotřebí doplňování kapaliny posilovače řízení. 

Posilovač řízení u Octavia 1

Podobně je tomu u její sestry Škody Octavie z první řady. Ideální je kupovat olej přímo vyráběný automobilkou. Pro vozy z koncernu Volkswagen to bývá olej s normou G 004 000.

Povinné ručení a havarijní pojištění

Správně fungující posilovač řízení je pro dobrou a bezpečnou jízdu nezbytností. Nezapomeňte ale ani na další důležité náležitosti, jako je například kvalitní autopojištění v podobě povinného ručení a havarijního pojištění. Využijte naši online kalkulačku, kde si během pár kliků a s několika málo zadanými informacemi přehledně srovnáte nabídky pojišťoven.

Z nich pak můžete vybrat takovou, která vám a vašemu autu bude nejvíce vyhovovat. Důležité jsou především dostatečně vysoké limity krytí a vhod vám můžou přijít i různá připojištění. Zvolenou nabídku pak jednoduše a z pohodlí domova také uzavřete.  

SPOČÍTEJTE SI POVINNÉ RUČENÍ