Když voda škodí aneb co dělat při vytopení domácnosti
Vytopení domácnosti je jednou z nejčastějších škodných událostí, které nás mohou potkat. Stačí k němu málo - rozbitá hadice od pračky, prasklé potrubí nebo nefunkční vodní kohoutek a problém je na světě. Víte, jak při takovém vytopení postupovat? Čtěte dále!
Zastavte vodu a zdokumentujte situaci
Pokud zdroj vody, který vás vytopil stále proudí, ihned ho zastavte. Jestli příčina škody vznikla u vás, jděte se podívat k sousedovi co napáchala v jeho bytě. A než se pustíte do úklidu - všechno pečlivě zdokumentujte! Jednoduše nafoťte všechno, co voda zasáhla:
- Skvrny na stropě
- Mokrou či poničenou podlahu
- Navlhlé tapety
- Zasaženou elektroniku
- Poškozený nábytek atd.
Nevynechejte žádný detail a dbejte na to, aby každá fotografie obsahovala datum pořízení snímku. Nejlépe tedy foťte na chytrý telefon nebo digitální fotoaparát. Fotografie doplňte také stručným soupisem škod a ideálně i účtenkami či fakturami od poškozenému majetku.
Škoda padá na viníka
V případě, že tedy za vytopení můžete vy, musíte u svého souseda odstranit všechny způsobené škody, a také uhradit náklady, které vzniknou s uvedením bytu do původního stavu. Je na vás, zda si na tyto opravy troufnete sami nebo raději povoláte odborníky.
Vše musíte ale stihnout do 30 dnů. Pokud náprava z vaší strany do této doby neproběhne, soused si může škodu odstranit sám a po vás pak bude vymáhat všechny vynaložené náklady.
Pomůže vám pojištění odpovědnosti
Abyste v takových případech nemuseli pořádně plácnout přes kapsu, sjednejte si pojištění odpovědnosti, lidově ,,pojistku na blbost". Ta bývá součástí pojištění domácnosti a jejím velkým plusem je to, že se nevztahuje jen na škodu způsobenou přímo vámi, ale i dalšími členy rodiny, stejně jako domácími mazlíčky.
V situaci, kdy tedy vytopíte souseda, nahlaste událost pojišťovně a její zástupce vám jasně sdělí, co bude potřebovat. Nejčastěji se jedná o:
- Fotodokumentaci
- Žádost souseda o náhradu škody
Pojišťovna se o vše postará, a vy tak budete muset uhradit pouze spoluúčast sjednanou ve vaší smlouvě. Je také možné, aby vzniklou škodu uhradila pojišťovna, u které má soused sjednané své pojištění domácnosti. V tomto případě je ovšem potřeba dokázat, že daná škoda nevznikla vší vinou.
Jak předejít vzniklé škodě
Nejlepší variantou je samozřejmě mít uzavřené jak pojištění nemovitosti (vztahuje se na pevné stavební součásti), tak pojištění domácnosti (ochrání vaše vybavení) s pojištěním odpovědnosti.
A měli byste také dbát na dobrý technický stav případných ,,viníků" škod, kteří se můžou po uplynutí záruční lhůty někdy doslova začít sypat pod rukama.
U pračky tedy dbejte na:
- těsnící gumu u dvířek,
- kvalitní hadici a její těsnění,
- pravidelné čištění filtru.
Výměnu a vyčištění těchto částí byste měli zvládnout i sami, ale pokud si netroufáte, zavolejte si raději na pomoc opraváře. Pamatujte, že pokud u spotřebičů po záruční lhůtě neprovádíte jejich pravidelnou kontrolu, může to být ze strany pojišťovny posouzeno jako nedbalost, která bude velmi přísně posuzována.
Dále nezapomínejte ani na pravidelnou údržbu dřezu, myčky, umyvadla a toalety. I u nich se doporučuje kontrola alespoň každé dva roky. Vyplatí se také:
- Nešetřit na materiálu a instalovat pouze kvalitní celonerezové hadičky.
- Nepoužívat agresivní saponáty (na praní či do myček.
- Nezatěžovat vývody těžkými předměty (např. mokrými hadrami).
- V případě, že váš byt nebo dům opouštíte na delší dobu, zavřete hlavní uzávěr vody.