Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Denní svícení

Bezpečnost na silnicích je klíčovou prioritou pro každého účastníka silničního provozu. V současnosti se stále více klade důraz na využití denního svícení jako prostředku k redukci dopravních nehod a zvýšení viditelnosti na cestách. V České republice patří denní svícení do základu provozu vozidla. Pojďme se proto podívat na to, jak správně denní světla používat.

Co jsou světla pro denní svícení?

Světla pro denní svícení (Daytime Running Lights, DRL) jsou speciální světla na přední části vozidla, která jsou navržena tak, aby byla zapnutá během dne. Cílem těchto světel je zvýšit viditelnost vozidla pro ostatní účastníky silničního provozu.

Denní svícení ale není vhodné zaměňovat za obrysová a potkávací světla, která musí být za nepříznivých podmínek zapnuta. U denního svícení totiž obvykle vozidlo není osvětleno v zadní části, ale jen přední. Moderní vozy musí už splňovat povinnost mít ve vozidle denní svícení zabudováno. Často se tak u těchto vozů setkáte s nápisem u palubové desky Auto/Automat. Starší vozy pak mají možnost denní svícení zabudovat zvlášť, anebo svítit klasicky potkávacími a obrysovými světly.

Kdy používat denní svícení?

Denní světla lze používat pouze za dobré viditelnosti. Osvětlené vozidlo je povinností, která je dána zákonem o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb.:

,,Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu."

Jakmile nastanou podmínky snížené viditelnosti, je nutné denní svícení přepnout na klasická potkávací a obrysová světla, která umožní lepší viditelnost pro vás jako řidiče, ale také řidiče ve vašem okolí. Tím je zajištěna větší bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu.

Snížená viditelnost nastává v případě:

  • mlhy,
  • deště,
  • kouře,
  • sněžení,
  • soumraku a úsvitu,
  • vjezdu do tunelu.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Jak funguje denní svícení?

Vozidla, která už mají zabudována světla pro denní svícení, je využívají automaticky, takže se při rozjezdu vlastně nemusíte o nic starat. U nových vozů se dokonce při vjezdu do tunelu nebo v případě noční jízdy automatické denní svícení samo přepne do režimu svícení obrysovými světly. Tato technologie ale často selhává například v mlze nebo za deště, takže je nutné správné osvětlení zapnout ručně.

Denní svícení v zahraničí

Česká republika v současnosti není jediná, která dává pokuty za jízdu bez zapnutých světel (až 2 000 Kč blokové pokuty).

Jak je to s denním svícením Výčet států
Povinnost denního svícení Estonsko, Finsko,  Irsko, Itálie, Litva, Lotyšsko, Norsko, Polsko, Slovensko, Slovinsko, Švédsko, Švýcarsko
Státy s výjimkou pro denní svícení Rakousko (povinné svícení u motocyklů a osobních automobilů v tunelech a za snížené viditelnosti), Chorvatsko (povinné svícení u motocyklů; osobní vozidla v zimním období), Maďarsko (povinné svícení mimo zastavěnou oblast), Rumunsko (povinné svícení na silnicích vyšších tříd), Španělsko (povinné svícení u motocyklů a osobních automobilů v tunelech a za snížené viditelnosti)
Státy bez povinného svícení Belgie, Dánsko, Francie, Německo, Řecko, Lucembursko, Nizozemsko, Portugalsko, Velká Británie

Srovnejte si pojištění vozidel online

Při snížené viditelnosti se může stát, že přehlédnete špatně osvětlené vozidlo a nehoda je na světě. Z toho důvodu je dobré mít na cestách sjednáno kvalitní pojištění. Díky naší kalkulačce si můžete udělat srovnání povinného ručení i havarijního pojištění a získat tak ochranu pro sebe a své vozidlo v případě pojistné události.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ